CEMIS 1200 blir den nye standarden for bruk av presisjonslandbruk fra CLAAS.

CEMIS 1200 setter en ny standard hos CLAAS

Etter introduksjonen av TRION sommeren 2021, er den nye CLAAS CEMIS 1200 nå også tilgjengelig for LEXION, JAGUAR og CLAAS traktorer. I tillegg til automatisert styring håndterer den nettbasert dokumentasjon, ISOBUS- og TASK-apper, seksjonskontroll og variabel tildeling.

Harsewinkel/Dissen, 11. august 2022

Den nye CEMIS 1200, som er utviklet av CLAAS ELECTRONIC SYSTEMS, erstatter den forrige universalterminalen S10. Designet, grafikken og betjeningen med den 12-tommers multi-touch-skjermen er basert på CLAAS CEBIS, noe som gjør betjeningen intuitiv og enkel. Mottaker- og kontrollteknologien brukt i CEMIS 1200 ble utviklet gjennom et strategisk partnerskap med Trimble.

Sylskarp oppløsning og tydelig strukturert presentasjon

CEMIS 1200 har en 12-tommers skjerm med høy lysstyrke, multi-touch og manuell veksling av dag/nattvisning. Arbeidsområdene og visningene for automatisert styring, stedsspesifikk tildeling og dokumentasjon kan konfigureres fritt. Rask tilgang gir direkte og rask tilgang til viktige funksjonsområder og menyer.

Maksimal båndbredde for automatisert styring

CEMIS 1200 kommer med SAT 900 Multi GNSS-mottakeren for et maksimalt utvalg av muligheter. Mottaker- og støttesensorer er her kombinert i én komponent. SAT 900 støtter alle korreksjonssignaler (SATCOR fra Trimble RTX over hele verden; EGNOS for Europa; klargjort for RTK NET og RTK, SBAS for Amerika og Japan) og muliggjør bruk av GPS, GLONASS, Galileo og BEIDOU. Mottaker og terminal kan byttes raskt og enkelt mellom ulike maskiner.

CEMIS 1200 leveres med integrert CLAAS-lisensstyring og GPS COPILOT for satellittstøttet parallell-sporfølging som standard. CLAAS GPS PILOT er tilgjengelig for automatisk satellittassistert styring. En 5-års lisens for SATCOR 15-korreksjonssignal fra Trimble RTX er inkludert som standard, noe som muliggjør en nøyaktighet på +/- 15 cm. For mer presist arbeid er SATCOR 3 fra Trimble RTX med +/- 3 cm nøyaktighet tilgjengelig som et alternativ til RTK-korreksjonssignaler. I tillegg er SATCOR 3 FAST fra Trimble RTX tilgjengelig i Nord-Amerika og Europa, noe som krever en initialiseringstid på mindre enn to minutter med samme nøyaktighet.

Ulike RTK-korreksjonssignaler kan brukes via grensesnittet RTK NET, spesielt for bruk i CTF-kontrollerte systemer eller i strip-till jordbearbeiding og planting, som tillater svært presis repeterbarhet i området +/- 2 til 3 cm over flere år. En komponent i alle RTK-aktiveringer er brosignalet RTK BRIDGING STANDARD, som gir sømløse backup-korreksjoner på centimeternivå i opptil 20 minutter ved feil på korreksjonssignalet. En lisens for RTK BRIDGING PREMIUM er tilgjengelig for ubegrensede sikkerhetskopieringskorrigeringer på centimeternivå.

Multifunksjonelle ISOBUS-alternativer

I tillegg til GPS PILOT for automatisert styring, inkluderer CEMIS 1200 ISOBUS UT / AUX-N og ISO Task Controller TC-BAS-funksjoner for kontroll av ISOBUS-redskap samt online filoverføring som muliggjør dataoverføring av dokumentasjon som standard. TC-BAS tillater import og eksport av arbeidsordrer med referansespor, feltgrenser og aktiviteter i ISO-XML-format i forbindelse med et gårdsdriftsprogram. I forbindelse med TELEMATICS eller FMIS-systemene 365FarmNet og Omnia kan arbeidsordre byttes på nett. Ytterligere funksjoner er valgfritt tilgjengelig:

• TC-SC for veksling av delbredde seksjonskontroll med kompatible ISOBUS-redskaper som såmaskiner, gjødselspredere, sprøyter eller radrensere. For opptil 80 redskaper.
  • TC-GEO for datainnsamling, dataoverføring og datakartlegging som dokumentasjon og grunnlag for feltplanlegging.
  • Variabel tildeling (Variable Rate Application (VRA)) for GPS-basert tildeling ved såing, gjødsling eller i plantevern. Tildelingskart overføres til Task Manager som ISO-XML-bestillinger.

Norwegian Agro Machinery er en av landets ledende leverandører av maskiner og redskaper til norsk landbruk. Vi representerer en lang rekke sterke merkevarer, og er norsk distributør av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra blant annet Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva og Duun. Norwegian Agro Machinery har et landsdekkende forhandlernett bestående av mer enn 30 salgs- og servicesteder, hvorav en tredjedel er egen-eide avdelinger. Hovedkontoret på Jessheim skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet, altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering. I alt har selskapet, som er et datterselskap i Danish Agro-konsernet, 100 medarbeidere og en omsetning årlig på over 600 millioner kroner.