Den nye L-line serien består av modellene L15 Base, L15 Plus, L20 Plus og L20W Plus.

​Bogballe fornyer L-line modellene

De mange nyhetene og forbedringene vi kjenner fra M-Line blir nå å finne på L-line sprederne fra Bogballe, som leveres med arbeidsbredde fra 10 til 24 meter.

Pressemelding fra Bogballe, 8. oktober 2019

Spred gødning, sneglemiddel, efterafgrøder eller MFO-afgrøder hurtigt og effektivt med de ny L-line spredere på arbejdsbredder inntil 24 meter. Omstilling imellem materialetyperne foregår hurtigt og enkelt ved at skifte indstilling på sprederens bundudløb. Er du til fuldautomatisk sektionskontrol via GPS, er det også muligt.

Hurtigt skift fra små til store doseringer

Tre forskellige indstillinger på bundudløbet i form af et Micro, Minimum eller Standard udløbshul, sørger for at systemet doserer med høj præcision uanset materiale. Micro-udløbet klarer små mængder helt ned til 3 kg/ha. Ved behov for at sprede store mængder, er maskinen i stand til at dosere helt op til 370 kg gødning i minuttet med udløbet i Standard indstilling. Ved sengødskning, anbefaler Bogballe minimumsudløbet, der er ideelt sidst på vækstsæsonen i forbindelse med proteingødskning ved mængder fra 30-75 kg/ha i hvede og også til spredning af MFO-afgrøder efter høst. Udløbet til mikrodosering, anbefaler producenten til spredning af småkornede efterafgrøder og mikrogranulater, eksempelvis sneglebekæmpelsesmiddel. Eventuelt overskydende materiale tømmes via resttømningsfunktionen, der er integreret i spredeskiverne.

Enkel sektionskontrol lige til højrebenet

Er ønsket fuldautomatisk sektionskontrol på sprederen, tilbyder vi en komplet GPS-løsning. Bogballe har igen sat nye standarder og nytænkt et særdeles brugervenligt og intuitivt GPS-styresystem, der afvikles på en standard Android tablet. Det fleksible system er ikke alene en stor hjælp i forbindelse med automatisk start og stop i forager og markkiler – systemet kan også flyttes og benyttes på traktorer, der ikke i forvejen er udstyret med et GPS-system.

Når det gælder sektionskontrol på arbejdsbredder op til 24 meter, anbefaler Bogballe at benytte standard sprederen og blot tilslutte deres NAVI GPS-system, der regulerer tildelingen i kiler. Systemer er samtidigt også i stand til at differentiere gødningsmængden på hele markarealet.

Vores in-center spredesystem med fire dobbelt overlapning, overlapper et areal op til 1 000 kvadratmeter, forklarer Bogballe. In-center systemet sikrer, at gødningen fordeles parallelt med sprederen og i en 180° halvcirkel bag sprederen. Derfor skal der altid vendes i markens foragerspor hvilket reducerer risikoen for overdosering. Den store overlapning med en automatisk regulering af doseringen i kiler betyder et der ej heller her er udfordringer med overdosering.

Fungerer både i teori og praksis

Det kan være vanskeligt for de fleste at forstå, at sektionskontrol kan udføres på så enkel vis, men målinger i vores testfaciliteter og praksistest bekræfter, at det halvmåneformede spredebillede kombineret med store overlapningszoner på forager og i kiler giver en fantastisk god fordeling af gødningen, slutter Bogballe.

L-line sprederne leveres både med og uden vejeteknik og i beholderstørrelser fra 500-2 050 liter og arbejdsbredder fra 10-24 meter. På spredere med vejeteknik kan kunden vælge mellem Bogballes egen CALIBRATOR terminal eller alternativt med Isobus Controller. Produktnyhederne vises første gang på Agritechnica 2019.

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Bogballe, Conor, Göweil, Horsch, Lemken, Multiva, Pichon, Samson, Spearhead, Stark og Snowline. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.

Produktsjef for Bogballe +4798073827