Bogballe har levert Isobus-kompatible gjødselspredere siden 2009, men nå er de også offisielt AEF-sertifisert.

​Bogballe er tatt opp i database for sertifiserete Isobus-redskaper

Med innlemmelsen i ”Agricultural Industry Electronics Foundation” (AEF) er Bogballe sammen med 220 andre produsenter av landbruksmaskiner og traktorer, en del av en felles Isobus-sertifisering. Formålet er å tilby enkel og problemfri sammenkobling mellom spreder og Isobus-terminal.

– Med sertifiseringen som følger ISOBUS 11783 standarden oppnår vi en rekke fordeler, da vår spreder problemløst kan kobles opp mot de mange forskjellige terminalene som også har bestått kompabilitetstesten. Siden introduksjonen av de første Isobus-sprederne tilbake i 2009, har vi arbeidet intenst med nettopp oppkobling og funksjonsdyktighet i samarbeid med et omfattende nettverk av terminalprodusenter. Vi har derfor vært kompatible siden 2009, men nå også offisielt AEF-sertifisert, forteller Michael Lond fra Bogballe.

Har du Isobus-terminaler fra før, bruk den også til gjødselsprederen

Anvender man allerede Isobus som elektronikkplattform, åpner det mulighet for å velge nettopp det sprederfabrikat som matcher din gårds behov.

– Vi opplever ofte at den profesjonelle bonden ikke nødvendigvis er 100% lojal mot et bestemt merke, men tvertimot plukker de beste maskinenene til oppgaven fra flere forskjellige produsenter, med hvert deres spesialfelt. Som spesialist på vårt område passer det oss veldig bra, da eksempelvis våres avanserte løsning til seksjonskontroll og tildelingskart fungerer sammen med de øvrige produsenters terminaler. Det gjelder ikke kun traktorprodusentenes egne terminaler, men kan eksempelvis også være i forhold til å utnytte eksempelvis en sprøyteprodusents terminal til å styre vår spreder, forklarer Michael Lond.

Det at Bogballe kan bruke andre fabrikater av terminaler er samtidig årsaken til at de ikke leverer sin egen Isobus-terminal, da de i følge seg selv kun ville bli enda en i rekken av leverandører. En annen grunn er at hele ”hjernen” er en del av selve sprederen i form av Bogballe´s Isobus Controller.

– De komplekse tingene som foregår mens arbeidet står på, foregår derfor utelukkende på sprederens kontroller. Terminalen fungerer egentlig bare som et GPS-styrt betjeningsdisplay som samtidig viser hva som foregår i ”hjernen”, forklarer Lond.

Klare fordeler og bedre bunnlinje

Med muligheten for å koble opp til mange forskjellige typer terminaler oppstår klare synergier. Det gir resultater på bunnlinjen i form av færre kostnader til innkjøp av hard- og software, hvor software-lisenser ofte betinger adgang til eksempelvis seksjonskontroll.

– Er seksjonskontrollen låst opp på terminalen; ja, så virker det også på sprederen, da våres spredere kan håndtere seksjonskontroll og tildelingskart som en del av standardpakken. Ved å gjenbruke den samme softwaren på gjødselsprederen får du samtidig også en bedre fordeling av gjødsla på vendeteig og i kiler. Det er en ren vinn-vinn situasjon, fastslår Michael Lond.

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Bogballe, Conor, Göweil, Horsch, Lemken, Multiva, Pichon, Samson, Spearhead, Stark og Snowline. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.

Produktsjef +4798073827