CLAAS TRION leveres i 20 ulike modeller.

Bli kjent med nye CLAAS TRION

CLAAS TRION - en ny standard for mellomstore skurtreskere.

Harsewinkel, 5. August 2021

Med lanseringen av 20 nye skurtreskere i modellserien TRION, tar CLAAS et nytt skritt i den siste nyutviklingen av høstemaskiner som begynte i 2019. Dette betyr at selskapet har fornyet nesten hele skurtreskerutvalget i løpet av bare to år. Den toppmoderne TRION-modellserien omfatter ikke bare konvensjonelle skurtreskere med 5 og 6 halmristere, men også hybrid-treskere med enkel- eller dobbeltrotorer. Flere TERRA TRAC- og MONTANA-versjoner er også tilgjengelige. Tro mot mottoet TRION "Fits your farm”, er det et stort utvalg av varianter og funksjoner som ingen andre har i denne skurtreskerklassen.

Dette er et resultat av mange grundige samtaler med kunder, utviklet hånd i hånd med bønder, entreprenører og forhandlere i verdens viktigste landbruksregioner. Dette er perfeksjonert med ekspertisen til forsknings- og utviklingsingeniører hos CLAAS: Den nye TRION er et nytt landemerke i utviklingen av CLAAS skurtreskere som setter nye standarder i klassen for middels store skurtreskere.

De mange modellene og tilbehøret gjør det mulig å oppfylle praktisk talt alle kunders krav. TRION passer for alle markeder – i Europa, Nord-Amerika eller Sør-Afrika – og er rettet mot kundesegmenter som spenner fra den tradisjonsbevisste familiegården til profesjonelle store gårder og høyteknologiske maskinentreprenører. Enten det er et spørsmål om å oppfylle kravene fra ulike gårdsstørrelser; om avlingen er hvete, raps, mais, soyabønner eller ris; enten terrenget er kupert eller helt flatt: Målet er å levere maksimal treskeeffektivitet og enkel betjening i en kundeorientert maskin for enhver gård og alle forhold: TRION – Enkelt å finne en modell som passer.

Spesielt fire forhold gjør at TRION oppfyller det ekstremt brede kravet fra kunder over hele verden:

• Den nye TRION er synonymt med mange tilpasningsmulighetertil kravene fra den enkelte gård: Raske, enkle og verktøyfrie endringer fra en vekst til en annen, og valget mellom mange slags skjærebord på opptil 12 m eller 12 rader. I tillegg har den nye serien utallige muligheter for å individualisere spesifikasjonene i førerhuset, komfortfunksjoner samt drivlinjer.
  • TRION har under forskjellige høsteforhold bevist at kompromisser mellom effektivitet og produktivitet er en saga blott. Den velprøvde APS-tresketeknologien med JET STREAM-rensing, stor korntank og tømmekapasitet bidrar til den imponerende kapasiteten. En enkel, effektiv transmisjon som krever lite vedlikehold kombinert med intelligent motorteknologi med DYNAMIC POWER holder drivstofforbruket på et minimum.
  • Egenskapene er et resultat av bruk av de nyeste teknologiene og assistentsystemene. Eksempelvis optimaliserer CEMOS AUTOMATIC hele prosessen – tresking, rensing og materialstrøm. Dette øker kapasitet, treskekvalitet og førerkomfort.
  • Påliteligheten er garantert som følge av et verdensomspennende testprogram. Enkle og tidsbesparende vedlikeholdsoppgaver kombinert med pålitelig drivlinje, lange vedlikeholds-intervaller og avansert kjørestatus-overvåking sparer tid og gjør kostnadene mer forutsigbare.

Det brede utvalget av hjulgående treskere, TERRA TRAC belteunderstell og MONTANA-modellene, toppes med et omfattende utvalg av forskjellige skjærebord. Dette gjør det enkelt å velge den rette maskinen – uansett driftsopplegg – uten å måtte inngå kompromisser.

To treskekonsepter, tre modellserier

Med det store mangfoldet av modeller som utgjør de tre nye TRION-modellseriene, dekker CLAAS hele spekteret fra treskere med halmristere på 258 hk og opp til to-rotors hybrid-skurtreskere med hele 435 hk. De 20 nye modellene har mange høyteknologiske assistentsystemer, som gir svært høy brukervennlighet og effektiv tresking.

TRION-serien består i hovedsak av tre modellserier med rister- og hybridskurtreskere, samt to forskjellige treskekanalbredder:

• TRION 500 med 5 ristere, APS WALKER treskesystem: 1 420 mm bred kanal
  • TRION 600 med 6 ristere, APS WALKER treskesystem: 1 700 mm bred kanal
  • TRION 700 med APS HYBRID treskeverk (TRION 710 - 730 med ROTO PLUS enkelt-rotor, TRION 750 med ROTO PLUS dobbel-rotor); 1 420 mm bred kanal

I tillegg til et nytt, stort utvalg av treskesystemer, kan alle modellseriene utstyres med de nyeste funksjonene. Dette betyr at katalogen nå ikke bare inneholder seks versjoner med TERRA TRAC belter, men også ytterligere seks maskiner med MONTANA sidehellingskompensasjon. Alle TRION-modellene er utstyrt med avfjæret førerhus. Med det store spekteret av mulige konfigurasjoner, og de mange forskjellige oppgavene som den nye serien passer for, kunne TRION’s motto "Fits your farm" ikke vært mer passende.

Fokusert på å oppfylle de høyeste ytelseskravene

Primær-utskillingen i alle TRION-modellene utføres av APS treskeverk med en akselerator-trommel (450 mm diameter) og en stor slager (600 mm diameter). Dette gir en jevn materialstrøm, effektiv uttresking og høy kapasitet. Omtrent 90 prosent av kornene treskes forsiktig ut av avlingen i denne innledende fasen. Hastighetene på alle tre tromlene kan justeres synkront fra førerhuset via CEBIS. CEBIS brukes også til parallell og synkron justering av bruavstand på forslager og hovedslager. Hydraulisk overbelastningsbeskyttelse tillater drift helt opp til maks.-grensen, forhindrer blokkeringer og beskytter også mot skade fra fremmedlegemer. Om nødvendig kan de tre bru-segmentene i for-slageren MULTICROP, som er utformet for forskjellige avlinger og treskeforhold, ganske enkelt byttes ut gjennom steinlommen. Hovedslageren kan utstyres med forskjellige brusegmenter etter behov, med ett brusegment designet som en lett byttbar enhet.

Sekundær-utskillingen i TRION 500 og TRION 600 utføres av fem eller seks halmristere med respektive utskillingsarealer på henholdsvis 7,48 og 6,25 m2. Disse modellene er som standard utstyrt med MULTIFINGER SEPARATION SYSTEM (MSS) som løfter og lufter massen jevnt og på den måten øker utskillingen betydelig, spesielt når det gjelder lang, fuktig halm. Sekundær utskilling i både TRION 720 og TRION 730 håndteres av en enkelt rotor. Flaggskipet i modellserien, TRION 750 har to rotorer for den sekundære utskillingen. I alle TRION-modeller med APS HYBRID og ROTO PLUS kan rotorturtallet varieres trinnløst fra førerhuset og helt uavhengig av turtallet på APS-treskeverket. Hydraulisk justering av rotorklaffen (TRION 720/730 – manuell justering tilgjengelig på bestilling) gjør det mulig å lukke opptil fire rotorsegmenter, og dermed redusere belastningen på såldene der det er svært tørr og sprø halm.

JET STREAM rensesystem med 3D/4D-kompensasjon

For å takle de høye gjennomstrømningshastighetene, er alle TRION-modellene utstyrt med det ekstremt effektive JET STREAM-systemet med turbinvifte, hydraulisk hastighetsvariator av viften og dobbeltventilert førstetrinn for å gi effektiv for-rensing. Agn- og kornsåldene har et samlet areal på 5,1 m2 på TRION 500 og TRION 700. For TRION 600 er tallet 5,8 m2. Takket være 3D-rensesystemet med aktiv tverrkontroll, opprettholdes renseytelsen og kapasiteten i opptil 20 % sidehelling. I opp- og nedoverbakker justerer AUTO SLOPE viftehastigheten automatisk. På TRION 700, sikrer 4D-rensesystemet (på bestilling) også konstant ytelse i bakker.

CEMOS assistansesystemer for å oppfylle individuelle krav

Alle TRION-modellene kan utstyres etter behov med forskjellige automatiske og førerassistanse-systemer – fra CEMOS AUTOMATIC til CEMOS DIALOG-serien. Ikke bare forbedrer de ytelsen, men de optimaliserer også effektiviteten og treskekvaliteten samtidig som det letter førerens arbeid.

• AUTO CROP FLOW registrerer belastningstoppene i de primære og sekundære utskillings-trinnene så vel som på motorbelastningen. Om nødvendig reduserer systemet material-strømmen.
  • CRUISE PILOT tar automatisk kontroll over kjørehastigheten i henhold til en av tre forhåndsvalgte moduser:
  • Cruise control for konstant kjørehastighet.
    Konstant gjennomstrømning for konsekvent innmating til alle nøkkelenhetene, selv under drastisk endrede høsteforhold.
    Maksimal gjennomstrømning med spillovervåking for konsekvent tresking på maskinens ytelsesgrense.
  • AUTO SLOPE: Justerer hastigheten på turbinviften for å opprettholde renseeffekt og kapasitet.
  • CEMOS AUTO CLEANING: Viftehastighet og åpningene på både agn- og kornsåld justeres automatisk etter treskeforholdene.
  • CEMOS AUTO TRESHING: Bruavstand og turtallet på APS-treskeverket justeres automatisk etter treskeforholdene.
  • CEMOS AUTO SEPARATION: Denne funksjonen på TRION med APS HYBRID justerer automatisk rotorhastigheten og posisjonen til rotorklaffene etter treskeforholdene.

12 000 liters korntank med tømmehastighet på 130 l/sek

Høye gjennomstrømningshastigheter krever tilsvarende høy tømmehastighet og stor korntank. Korntankstørrelsene på 8 000, 9 000, 10 500, 11 000 eller 12 000 liter varierer i henhold til modell og versjon. Tømmehastigheten varierer fra 90 til 130 l/sek. Den store 105-graders svingvinkelen på tømmeskruen gir føreren utmerket sikt over tuten under tømming. PROFI CAM er tilgjengelig som tilleggsutstyr og gir et direkte vidvinkelsyn til tilhengeren, og gjør det mulig for føreren å styre tømmeprosessen med enda større nøyaktighet. Svingbar tappetut (tilleggsutstyr) som kan justeres via CMOTION-multifunksjonsspaken, gir ekstrem presis tømming, også mens det kjøres.

Effektive halmkuttere

Dersom halmen ikke skal presses, vil effektive halmkuttere- og spredere kutte og fordele selv store halm- og agnmengder jevnt over hele skjærebordbredden. Som et alternativ til den vanlige halmkutteren STANDARD CUT med 52 kniver i TRION 400 og 700 med smal treskekanal, og 64 kniver i TRION 600 med bred treskekanal, kan TRION -modellene utstyres med SPECIAL CUT, med henholdsvis 72 eller 88 kniver. Spredebredden og retningen kan justeres manuelt, eller, som tilleggsutstyr, elektrisk via CEBIS.

“Power Spreader”, som er tilgjengelig for store arbeidsbredder, sprer halm og agn jevnt over hele arbeidsbredden. Automatisk justering av utkasterretningen, som kan spesifiseres for både standardsprederen og Power Spreader, korrigerer automatisk utkasterretningen i henhold til det angitte følsomhetsnivået for å kompensere for sidevind og skrånende terreng, og dermed opprettholde en jevn fordeling.

Nye motorer – bevist effektivitet

Alle fire TRION-modellseriene drives av den siste generasjonen Cummins 6-sylindrede motorer: TRION 500-serien samt TRION 640 har Cummins B6.7 Stage V. Den har et slagvolum på 6,7 l, mens TRION 650, TRION 660 og TRION 700-serien drives av Cummins L9 Stage V med et slagvolum på 8,9 l. Nominell motorturtall for disse Common-rail-motorene er bare 1 900 o/min. I transport oppnås maks.hastigheten med drivstoffbesparende 1 650 o/min. Dessuten har alle motorene det effektive motorstyringssystemet DYNAMIC POWER. Dersom det ikke er nødvendig med full motoreffekt, f.eks. ved skårlegging, reduseres mengden diesel som sprøytes inn tilpasset behovet. Dette intelligente systemet kan i seg selv spare opptil 10 prosent av drivstoffkostnadene. Legg til effekten av det lave motorturtallet, så ser du at TRION-modellene har alt du forventer av en CLAAS skurtresker.

TRION 500 og TRION 600 har dieseltank på henholdsvis 600 og 800 l, mens TRION 700 kan spesifiseres med en på 800 eller 1 000 l stor tank. Avhengig av modell rommer AdBlue-tanken 80 eller 100 l.

Seks MONTANA- og TERRA TRAC-versjoner

Tilgjengeligheten av modeller med MONTANA sidehellingskompensasjon og TERRA TRAC belteunderstell er større enn noen gang med TRION. Chassiset på TRION MONTANA er i stand til å kompensere for sidehellinger på opptil 18 prosent og bakker på opptil 6 prosent. I tillegg har TRION MONTANA POWER TRAC firehjulsdrift, AUTO SLOPE for å regulere renseverket i bakker, samt elektrisk aktivert differensialsperre (tilleggsutstyr) på forakselen. Felles for alle er to gruppegir.

TERRA TRAC leveres med tre beltebredder fra 635 til 890 mm – tilgjengelig for seks modeller i den nye TRION-serien, blant dem TRION 530 TERRA TRAC med fem halmristere. Sistnevnte, i likhet med TRION 700 TERRA TRAC, har en totalbredde på kun 3,29 m med de smaleste beltene – 3,49 m med 735 mm brede belter. TRION 600 TERRA TRAC har en utvendig bredde på 3,49 m med 635 mm brede belter. Alle TERRA TRAC-modeller, i likhet med de hjulgående treskerne, er godkjent for topphastighet på 30 km/t.

Stort utvalg av skjærebord

TRION-modellene kan kombineres med et stort antall CLAAS-skjærebord. I tillegg til de faste CERIO-skjærebordene med skjærebordskrue, kan det leveres VARIO-skjærebord, CONVIO Draper-skjærebord (innmaterbelte) og sammenleggbare skjærebord. Spesielt for lavtvoksende vekster som erter eller soyabønner, gjør “flex”-modellene – MAXFLEX med skjærebordskrue, og CONVIO FLEX Draper, et usedvanlig godt arbeid. Utvalget av skjærebord kompletteres med CORIO- og maisaggregat CORIO CONSPEED, samt SUNSPEED for tresking av solsikker. I relevante markeder, f.eks. Canada, kan SWATH UP pick-up’en også leveres. Takket være den automatiske gjenkjenningen av skjærebord, vet TRION alltid hvilket skjærebord som er montert, og kan foreta de nødvendige justeringene av maskininnstillingene – helt automatisk!

Loelevatoren kan leveres med enten fast knivvinkel, mekanisk justerbar knivvinkel eller knivvinkel som kan justeres hydraulisk fra førersetet. Det er også mulig å bestille belteelevator som et alternativ til kjedeelevatoren i loelevatorkanalen. Belteelevator har lengre levetid og krever mindre vedlikehold, i tillegg til at de går jevnere og roligere. Kunder har også valget mellom åpen eller lukket styrerull. Hydraulisk reversering av skjærebordet er standard, det samme er den nye funksjonen "slow feed".

Det siste innen avansert førerhusdesign

Et annet høydepunkt i modellserien TRION er det nye førerhuset. Det har enda bedre plass. Spesielt er takhøyden og benplass blitt bedre. Førerhuset kan på bestilling utstyres med skinnsete som kan svinges 30 grader til begge sider for en optimal sitteposisjon til enhver tid. På bestilling kan det også leveres fotstøtter som gir mange flere sitteposisjoner for føreren. Større frontrute og sidevinduer med smalere A-stolper gir utmerket sikt forover og til sidene. Den 12-tommers store CEBIS-terminalen med høyoppløselig, høykontrast HD-display gir enestående lesbarhet under alle lysforhold. Displayet kan vise tre forskjellige skjermbilder samtidig. CEMOS DIALOG og CEMOS AUTOMATIC er nå integrert i CEBIS. Terminalen kan betjenes via berøringsskjermen og dreibare trykknapper. Det er også mulig å få tilgang til alle innstillinger for treske- og renseprosessene ved hjelp av direkte tilgangsknapper til høyre på armlenet.

CEBIS-terminalen og armlenet kan justeres uavhengig av hverandre for optimal ergonomi for enhver fører. Og med CMOTION-spaken, som er tilgjengelig som et alternativ til standard kjørespak, har føreren alle nøkkelfunksjonene, inkludert opptil syv individuelt programmerbare favorittinnstillinger for hånden for rask respons.

30-liters kjøleboks, 360-graders LED-belysningspakke (tilleggsutstyr) og 360-graders vindusvisker fullfører den omfattende pakken med funksjoner.

Fire styresystemer og nye CEMIS 1200

Kunder kan velge mellom fire automatiske styresystemer. LASER PILOT styrer ved å bruke venstre skårkant som referansepunkt. FIELD SCANNER er montert på taket av førerhuset og styrer TRION optisk ved å bruke venstre eller høyre skårkant som referansepunkt. I tillegg kan systemet følge sprøytespor. Under høsting av mais styres TRION av AUTO PILOT på CORIO og CORIO CONSPEED maisskjærebord.

Det fjerde alternativet er GPS PILOT med satellittbasert navigasjon. Den nye CEMIS 1200-terminalen med 12-tommers skjerm er tilgjengelig for denne funksjonen. Den tilbyr 2D- og 3D-visninger, online oppgavebehandling og dokumentasjon med dataeksport via TELEMATICS eller USB-pinne, avlingskartlegging i sanntid samt data-visning.

Full tilgjengelighet med virkning fra høsten 2022

Alle TRION-modellene kan oppleves live i CLAAS produktkonfigurator på de europeiske markedene med umiddelbar virkning og kan bestilles for høsten 2022.

Norwegian Agro Machinery står for import og salg av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Samson, Pichon, Spearhead, Stark, Duun og VM Loader. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap av det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.

Produktsjef +4798073827