Rune Roland (t.v.) og Oddvar Brestad har lykkes godt med introduksjonen av CLAAS traktor i Valdres.

Denne gjengen farger Valdres lysegrønn

– Vi takker for tilliten. Dette er stor stas for oss, understreker avdelingsleder Oddvar Brestad hos Lena Maskin avd. Røn.

Brestad har vært ansatt hos Lena-avdelingen i 30 år, og sammen med de seks kollegaene utgjør han en svært stabil og anerkjent stab.

– Det er ikke så mye utskiftninger her. Folk kjenner og stoler på oss, fortsetter Brestad.

Ydmyk selger

Av de 32 nyregistrerte traktorene i Valdres-kommunene i 2017, var hele 10 av disse en CLAAS. Det gir en markedsandel på godt over 30 prosent. Salgskonsulent Rune Roland forteller at kundene som har handla er en god blanding av både små og store bønder, i tillegg til bonden som driver med entreprenørdrift på si.

– CLAAS har et godt rennommé, det har vi merket godt etter at vi startet å forhandle produktene fra den tyske familiebedriften høsten 2016. I tillegg har vi her på Røn et godt rykte for vår service, folk får god service her. Det skal være lettvint å komme innom og få hjelp, og man skal få god kundebehandling, framhever Roland.

Den ydmyke selgeren tillegger kollegene i både verksted og butikk æren for de gode resultatene, for en kunde og en maskin som ikke blir fulgt opp, stopper salget.

– Jeg hadde aldri klart og gjøre jobben jeg har gjort uten Oddvar og gjengen på huset. Dette er ikke et «one man»-show, sier Roland.

Populære presser og river

Gjengen i Røn er nemlig flinke til ta hånd om maskiner som har feil eller skader, de låner gjerne bort utstyr når det trengs, og de er flinke til å skape aktivitet.

– Vi hadde vel minimum 100 innom her i løpet av dagen på vårt tradisjonsrike rakfisklag, for det gikk med mer enn 8 kilo fisk, smiler Brestad.

– Også har vi både vår- og vinterdager, og i sesongen er vi aktivt ute og tilbyr kunder å låne demonstrasjonsutstyr, legger Roland til.

I tillegg til et godt traktorsalg, er det også andre lysegrønne produkter som finner veien til Valdres-bonden.

– Fram til 2016 var det solgt ei kombipresse fra Lena Maskin her oppe, i fjor solgte vi sju, pluss ei singelpresse. I tillegg leverte vi fem to-rotors samleriver, og årsaken er ene og alene at vi har fått inn CLAAS, og at vi tilbyr gode priser på deres produkter, hevder Roland.

De sju ansatte hos Lena Maskin avd. Røn: Fra venstre Mats Bråten, verksmester, Torgeir Øyen, butikk/deler, Jan Lyngstad, butikk/deler, Rune Roland, salgskonsulent, Oddvar Brestad, avdelingsleder, Jan Erik Hagen, mekaniker, Kristian Tvenge, mekaniker.