Edvine Larssen er nestleder i Norske Billedkunstnere (NBK). Foto: Siv Hilde Meen.

– Kuttet i kunstnerstipendene vil gi alvorlige konsekvenser for Bergen som kunst- og kulturby

– Det er kritikkverdig at kommunen trekker midlene etter at 310 kunstnere har brukt verdifull arbeidstid på å sende inn søknad innen fristen. Sett i sammenheng med et kommunalt budsjett dreier ikke dette seg om store summer, mens for kunstnerne er dette svært alvorlig, sier nestleder i Norske Billedkunstnere (NBK) Edvine Larssen.

Torsdag morgen var kunstnere fra Bildende Kunstnere Forening Hordaland og andre kunstfelt samlet foran rådhuset i Bergen. De demonstrerte mot kuttene i kunstnerstipender i Bergen.

–Våre medlemmer i NBK, som består av profesjonelle billedkunstnere, har som levekårsundersøkelsen har vist svært lav inntekt. Et plutselig kutt i en etablert ordning for stipend vil kunne medføre store utfordringer. Det vil på sikt også kunne resultere i et dårligere kulturtilbud for byens befolkning.

Onsdag varslet kulturbyråd Reidar Digranes (Sp) at Bergen kommune vil holde tilbake midlene fordelt til kulturstipender og arbeidsstipender – omlag 2,7 millioner kroner.

– Det fremstår som korttenkt å kutte stipendordningen rettet mot de kunstnerne som har bidratt til å bygge opp Bergen som kunstby. Kommunen kaster ut barnet med badevannet ved å kun beholde de moderate midlene som rettes mot nyetablerte kunstnere. Gode rammevilkår for feltet som helhet er hva som skal til for å skape forutsetning for en sterk kunst- og kulturby i fortsatt vekst, sier Larssen.

Nå håper hun kommunen snur i saken.

– Vedtaket om å tilbakeholde midler er uklokt og fremstår som lite gjennomtenkt sett opp imot kommunens egne ambisjoner. NBK håper derfor at Bergen kommune vil revurdere denne tilbaketrekningen av uvurderlige kunstnerstipend som gir byens kunstnere muligheten til å fortsatt skape kunsten som er med på å sette Bergen på kartet.

Norske Billedkunstnere (NBK) er fagorganisasjonen for profesjonelle billedkunstnere i Norge. Med over 3300 medlemmer er NBK Norges største kunstnerorganisasjon. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.