Geir Egil Bergjord. Foto: Jannik Abel.

Geir Egil Bergjord er valgt som styreleder i Norske Billedkunstnere

– Jeg er svært glad og takknemlig for tilliten fra et samlet landsmøte. Kunstner- og utstillingsøkonomien står øverst på agendaen også i kommende styreperiode, og jeg gleder meg til å fortsette arbeidet med å bedre rammevilkårene til kunstnere i det visuelle feltet, sier han.

Bergjord ble valgt i henhold til nominasjonsutvalgets innstilling, ved akklamasjon på Norske Billedkunstneres (NBK) landsmøte torsdag 8. juni. Han har ledet organisasjonen siden august 2022, da daværende styreleder Ruben Steinum gikk inn i rollen som direktør i Office of Contemporary Art Norway (OCA). Bergjord har sittet i NBKs styre siden 2017, og har lang erfaring med tillitsverv. Han har blant annet vært styreleder i Contemporary Art Stavanger (CAS), styremedlem i Bildende Kunstneres Forening Rogaland (BKFR) og fungert som BKFRs representant i Stavanger kommunes kunstutvalg.

– Landsmøtet har nå vedtatt et fyldig handlingsprogram for de neste to årene. Dagen etter kom stortingsmeldingen «Kunstnarkår» – som i vesentlig grad beskriver flere av utfordringene på vårt felt. NBK har over flere år arbeidet for en utstillingsvederlagsavtale tilpasset dagens kunstfelt, og regjeringens lovnad om en reforhandling av avtalen tar vi som en stor seier, sier Bergjord.

– NBK forventer en rammeavtale med staten, som vil omfatte en ny avtale om både utstillingshonorar og utstillingsvederlag. Foreløpig er stortingsmeldingen politikk. Nå skal jeg sammen med det nyvalgte styret arbeide for å få sakene vedtatt og gjennomført.

Med stortingsmeldingen varslet regjeringen en revidering av forskrift om statens stipend og garantiinntekter for kunstnere, og en endring i forvaltningen av Statens kunstnerstipend.

– En slik forflytning av oppgaver slik det skisseres i kunstnermeldingen, kan gi en uheldig maktkonsentrasjon. Vi tar også med oss dette inn i arbeidet fremover, sier Bergjord.

Norske Billedkunstneres (NBK) sentralstyre juni 2023–juni 2025:

Geir Egil Bergjord (styreleder), Anna Ihle, Aleksander Johan Andreassen, Erik Friis Reitan, Elin Igland, Hanne Edvine Larssen, Karin Augusta Nogva og Katrine Sviland (ansattevalgt)

Norske Billedkunstnere (NBK) er fagorganisasjonen for profesjonelle billedkunstnere i Norge. Med over 3100 medlemmer er NBK Norges største kunstnerorganisasjon. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.