Scania Touring introduseres med gassdrivlinje

Scania Touring introduseres med gassdrivlinje

Scania er kjent for sitt brede utvalg av lavutslipps drivlinjealternativer. Scania fortsetter langs den veien ved å legge til en LBG/LNG-variant av Scania Touring. Den kan kjøre på både naturgass og biogass, eller en blanding av de to. Dette gir en myk overgang til biogass, noe som skaper en sirkulær og økonomisk levedyktig løsning for bærekraftig langdistansetransport i dag.

Gassdrevne busser er et svært interessant alternativ for mange transportoperatører, og legger til rette for bærekraftig utvikling på en måte som også tar hensyn til økonomiske aspekter.

"Den nye LBG/LNG-varianten av Scania Touring er et utmerket alternativ for ekspressbuss- og langdistanseoperatører som ønsker å bli mer bærekraftige, uten massive investeringer eller negativ innvirkning på driften," sier Carl-Johan Lööf, leder for produktstyring, People Transport Solutions, Scania.

Den nye varianten kommer med 13-liters gassmotor som yter 410 hk (302 kW) og 2000 Nm, med en virkningsgrad som gjør at brukerne kan senke drivstoffkostnadene. Med standard tverrstilte tankalternativ er rekkevidden på over 1000 km.

"Dette produktet gir deg kraft, dreiemoment og rekkevidde som tilsvarer en dieseldrevet buss, samtidig som det reduserer støynivået og gir lavere driftskostnader. Hvis du legger til bærekraftsfordelene ved å bruke biogass, er det en virkelig enestående løsning, forklarer Lööf.

Med Scania i front har biogass lenge vært brukt i komprimert form for å drive by- og forstadsbusser. I løpet av de siste årene har teknologiutviklingen gjort det mulig å kjøle ned gassen og omdanne den til energitett væske – LBG/LNG – noe som gjør den til en mer levedyktig løsning for tunge nyttekjøretøy som opererer langdistanseruter.

– Biogass kan spille en nøkkelrolle i å avkarbonisere tungtransport, spesielt i langdistanseapplikasjoner. Infrastrukturen for drivstoffproduksjon og tankstasjoner fortsetter å vokse, med store investeringer, ikke minst i Europa, sier Jonas Strömberg, Sustainable Transport Business Manager i Scania.

Biogass er et fossilfritt og fornybart drivstoff som gir CO2-utslippsreduksjoner på opptil 90 prosent, sammenlignet med diesel fra et brønn-til-hjul-perspektiv. Gjennom lokal produksjon kan byer og kommuner skape lokale arbeidsplasser og løse lokale avfallsproblemer, samtidig som de styrker energisikkerheten og bringer karbon og næringsstoffer tilbake til jorden.

"Disse løsningene er virkelig sirkulære. Jeg vil si at vår 13-liters gassdrivlinje er det mest bærekraftige og levedyktige alternativet på markedet for langdistanseoperatører. Det er bedre for miljøet, stille, smart og kanskje viktigst, tilgjengelig her og nå. Langdistanseoperatører kan ta et stort skritt mot bærekraftig transport nå, avslutter Strömberg.

Scania har utviklet gassmotorer siden tidlig på 1900-tallet. Med muligheten til å kjøre på både naturgass og biogass, er de det perfekte verktøyet i overgangen til mer bærekraftig transport. I tillegg til fleksibiliteten kan motorene også gå på både flytende gass og komprimert gass. Scanias gassmotorer er ikke avhengige av tilsetningsstoffer.

Det nye gassdrivlinjealternativet for Scania Touring kommer i tillegg til Scanias nåværende gassportefølje, som inkluderer busser og turbusser bygget med eksterne påbyggerpartnere, som Scania Beulas DD LBG/LNG, samt Scania Irizar i6S Efficient LBG/LNG som ble presentert på Busworld i fjor.

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2022 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.