SSAB og Scania har inngått en ny intensjonsavtale om avkarbonisert stål. Det er en hovednøkkel i skiftet til et mer bærekraftig transportsystem.

Scania og SSAB enige om omfattende avkarbonisering av stål

Scania og SSAB har inngått en intensjonsavtale om avkarbonisering av alle stålleveranser fra SSAB til Scanias kjøretøy i 2030.

Leveranser av SSABs Fossilfritt™ stål har som mål å starte levering i mindre mengder fra 2026. Stålet vil være nøkkelen i skiftet til et bærekraftig transportsystem.

SSAB er Scanias hovedleverandør av stål til alle kjøretøy. Den nye avtalen, et neste skritt i det langvarige forholdet, sørger for radikalt reduserte klimautslipp. 100 prosent-ambisjonen for avkarbonisert leveranser er blant de dristigste intensjonene avtalt mellom SSAB og kunde noensinne.

Det markerer dessuten en ambisiøs plan i First Movers Coalition – et globalt initiativ, der Scania og SSAB er medlemmer for å redusere karbonavtrykket i sektorer som er vanskelige å redusere. Gjennom dette partnerskapet har Scania og SSAB forpliktet seg til å bruke sin innkjøpsmakt til å tidlig skape markeder for innovative og rene teknologier.

– Jeg er glad og stolt over at vi har kommet til enighet. Scanias formål er å drive skiftet til et bærekraftig transportsystem. For å nå målet iverksetter vi tiltak i hele verdikjeden sammen med partnere som SSAB, som er i forkant i overgangen til en bærekraftig stålindustri, sier Christian Levin, administrerende direktør i Scania.

– Vi ser virkelig frem til å trappe opp leveransene av vårt fossilfrie stål, og dermed bidra til bærekraftige verdikjeder. Fossilfritt stål vil være en gamechanger innen tungtransport. Den har samme høye kvalitet og tekniske egenskaper som tradisjonelt stål. Samtidig som produksjonen er bærekraftig, kan det også resirkuleres på samme måte, sier Martin Lindqvist, administrerende direktør i SSAB.

Scania har skissert en bransjeledende strategi for å betydelig redusere karbonutslippene innenfor fire "hotspots" innen 2030: batterier, stål, aluminium og støpejern. De utgjør omtrent 80 prosent av forsyningskjedenes totale utslipp.

SSAB planlegger å begynne levering av fossilfritt stål til markedet i kommersiell skala i 2026. Virksomheten skal være stort sett fossilfri rundt 2030. SSAB Fossilfritt™ stål produseres ved hjelp av HYBRIT-teknologien™. Da erstattes kokskullet som tradisjonelt brukes til jernmalmbasert stålproduksjon med fossilfri elektrisitet og hydrogen. Biproduktet er vann i stedet for karbondioksid.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Anna Molin, presseansvarlig i SSAB:
anna.molin@ssab.com
, telefon: +46 76 110 46 76

Erik Bratthall, corporate public and media relations manager i Scania: erik.bratthall@scania.com, telefon: +46 76 724 45 27

SSAB er et nordisk og amerikansk stålselskap. SSAB tilbyr verdiskapende produkter og tjenester utviklet i nært samarbeid med kundene for å skape en sterkere, lettere og mer bærekraftig verden. SSAB har ansatte i over 50 land. SSAB har produksjonsanlegg i Sverige, Finland og USA. SSAB er notert på Nasdaq Stockholm og er sekundærnotert på Nasdaq Helsinki. www.ssab.com.
Bli med oss også på sosiale medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og YouTube.

Scania er en verdensledende leverandør av transportløsninger. Sammen med våre partnere og kunder driver vi skiftet mot et mer bærekraftig transportsystem. I 2022 leverte vi 80.238 lastebiler, 4.994 busser samt 13.400 industrielle og marine kraftsystemer til våre kunder. Nettoomsetningen beløp seg til over 170 milliarder svenske kroner, hvorav over 20 prosent var tjenesterelaterte. Scania ble grunnlagt i 1891 og opererer nå i mer enn 100 land og sysselsetter nesten 57 000 mennesker. Forskning og utvikling er hovedsakelig konsentrert i Sverige. Produksjonen foregår i Europa og Latin-Amerika med regionale produktsentre i Afrika og Asia. Scania er en del av TRATON GROUP. For mer informasjon besøk: www.scania.com

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2022 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 57.000 ansatte i omtrent 100 land.