Posten og Bring er først med elektrisk modulvogntog

Posten og Bring er først med elektrisk modulvogntog

Scania har vist frem Posten/Brings aller første regionale, batterielektriske lastebil. Den skal ha Bjerkvik, utenfor Narvik, som base og skal gå som modulvogntog.

Det nye modulvogntoget ble vist frem for første gang samtidig som Posten/Bring hadde offisiell åpning av sitt nye ladeanlegg ved terminalen i Bjerkvik. Der har Posten etablert det som er Nord-Norges største og mest moderne ladeanlegg for elektriske lastebiler.

Den nye batterielektriske bilen Posten nå tar i bruk skal kjøre 16 timer i døgnet. På kveld og natt skal den gå som modulvogntog mellom Ballangen og Bjerkvik med containere til og fra jernbanen, mens på dagtid skal den brukes som singelbil til nærdistribusjon. I perioden mellom klokken 05:00 og 07:30 vil bilen stå parkert og batteriene kan lades fulle.

Flaggskip

Den nye elektriske Scania er en 40 R bygget med contianerramme på 495 centimeters akselavstand. Bilen er bygd med enkeltredusert bakaksling, beregnet for inntil 68 tonns vogntogvekt. Bilen har den store batteripakken Scania tilbyr med 624 kWh kapasitet brutto og har en teknisk totalvekt på 65 tonn.

I oktober kommer det en identisk bil, som også skal ha Bjerkvik som base. Med den bilen på plass er Posten i Narvik i front av sitt eget konsern ved å være utslippsfrie lokalt på sine distribusjonsbiler. Posten/Brings mål er å kutte 50 prosent av alle CO2-utslipp fra kjøretøy innen 2025, og alt innen 2030.

Hans Øyvind Ryen, konserndirektør i Posten/Bring

Tredobling

Postens terminal i Bjørkvik åpnet i 2017 og er knutepunktet for brev og pakkedistribusjonen for Hålogalandsregionen, Lofoten og Vesterålen. Anlegget har hatt en tredobling av godsmengden siden det åpnet for sju år siden.

Det nye ladeanlegget er bygget med to plasser for gjennomkjøring som er tiltenkt modulvogntog, i tillegg til sju ladeplasser for single lastebiler.

Anlegget er fremtidsrettet. I dag brukes bare halvparten av kapasiteten som er tilgjengelig i trafoen. Det er tilrettelagt for til sammen 22 ladeplasser på sikt, og det er også forberedt for “megacharging” når det slippes. Posten åpner også for at andre med elektriske lastebiler kan lade på deres anlegg.

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2022 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.