Krisepakke for norske osteopater

Norske osteopater har de siste par ukene vært i en vanskelig og utrygg økonomisk situasjon, som resten av norsk næringsliv. Mange av våre medlemmer melder om usikkerhet knyttet til hvor lenge de kan holde ut i dagens situasjon før de må vurdere å legge ned virksomheten sin.

-Våre medlemmer har blitt pålagt å stenge ned driften av smittevernhensyn, det betyr også full stopp i omsetning. Vi støtter tiltakene som er foretatt, men må få utrykke hvor dramatisk det er for medlemmene våre økonomisk, sier Tomas Collin, leder Norsk Osteopatforbund.

I dag har finansministeren og et samlet norsk næringsliv presentert hovedtrekkene i en ny «kontantstøtteordning» for selvstendig næringsdrivende og bedrifter som er blitt pålagt å stenge ned, eller som opplever kraftig svikt i omsetning som følge av koronavedtak. Planen er ikke vedtatt og skal jobbes med i stortinget de nærmeste dagene.

-Tiltaksplanen vil kunne treffe landets osteopater godt. Det er fortsatt noe usikkerhet knyttet til graden av støtte og til hvem som faller innenfor ordningen, og dette vil vi jobbe for å få klarhet i den nærmeste uken, avslutter Collin.

Norsk Osteopatforbund jobber for å sikre at våre medlemmer også vil kunne bidra til god muskel- og skjeletthelse i det norske samfunnet i fremtiden - når de smittevernfaglige rådene tilsier dette.

• Helse, sykepleie, legemiddel

• corona
  • folkehelse
  • dugnad

Vedtaket er fattet, nå trenger vi klare retningslinjer

Stortinget har vedtatt økonomisk kompensasjon også til selvstendig næringsrivende, men det mangler fortsatt klare retningslinjer på hvordan dette skal gjennomføres. Våre medlemmer opplever svært ulik praksis i håndteringen av søknadene, nå forventer vi at NAV viser vei i hvordan rettferdig praksis skal være.

Kontantstøtte til bedrifter, ikke glem de minste

Den nye "kontantstøtten" må utformes slik at den favner det store antall småbedrifter som leverer viktige helsetjenester, til store pasientgrupper. Ikke glem de minste - Norge trenger dem, og det gjør pasientene også.​

Kontantstøtte til bedrifter, de minste er glemt

Portalen for å søke om kontantstøtte er nå i drift, men ordningen har store mangler. Vi må sørge for at også de små bedriftene får rettferdig støtte. Dette vil gi levedyktige virksomheter mulighet til å komme seg igjennom denne tøffe tiden.