Ragnhild Berstads verk "trãnseõ" er nominert til Årets verk 2022. Foto: Finn Daniel Raaen

Nominert til Årets verk 2022: "trãnseõ" av Ragnhild Berstad

Et verk om stadige forvandlinger og overganger med et vibrerende spekter av toner fra glassinstrumenter inspirert av fuglesangens fasinerende klangrikdom. Ideen om at glass både er uforanderlig og skjørt – at det ikke ruster eller falmer, men samtidig kan knuse på et øyeblikk – står sentralt i verket.

"Verket framstår som en taktil auditiv opplevelse, mykt og poetisk, ru og glassaktig. Berstad er en mester i delikate detaljer." (Utdrag av Musikkfaglig utvalgs begrunnelse.)

«trãnseõ» er skrevet for Klangforum Wien på bestilling fra Ultimafestivalen og Donaueschinger Musiktage. Verket ble fremført under begge festivalene i 2021.

Komponisten om verket

Å komponere er for meg å lytte fram et indre liv i et mangefasettert og flertydig lydbilde – et lydbilde som rommer sin egen forvandlig.

"trãnseõ" er et verk om stadige forvandlinger og overganger, fra et tett samspill med kvarttoner, inspirert av fuglesangens fasinerende klangrikdom til et vibrerende spekter av toner fra glassinstrumenter.

"trãnseõ" er latin og betyr å krysse, gå over,og hele verket er på en måte en lang bevegelse – fra fuglesang, en sterk inspirasjon hentet ut av det rike livet i naturen, til en dypere refleksjon over livets sårbarhet – symbolisert ved glassinstrumenter, skjøre og bestandige på samme tid, som livet selv.

Glassinstrumentene er et resultat av et årelangt samarbeid med glasskunstner Vidar Koksvik.

Om komponisten

Ragnhild Berstad (f. 1956) har komponert både akustisk og elektroakustisk musikk og blant annet har markert seg med musikk for glassinstrumenter. Utdannet ved Buskerud Musikkonservatorium, Universitetet i Oslo og Norges musikkhøgskole, der hun avla sin diplomeksamen i komposisjon i 1997, etter studier med Lasse Thoresen og Olav Anton Thommessen. Høsten 1998 var Berstad «artist-in–residence» ved Künstlerhaus Schloss Wiepersdorf i Tyskland.

Berstad har fått Edvardprisen i 2001 for verket «Emutatio» og 2005 for verket «Recludo», i 2008 mottok hun Arne Nordheims Komponistpris og i 2015 ble hun nominert til Nordisk råds musikkpris for verket «Cardinem».

20 verk er nominert til Årets verk 2022, og vi presenterer én og én av nominasjonene i tilfeldig rekkefølge i desember.