"Living Landscapes" av Tine Surel Lange er nominert til Årets Verk 2022. Foto. Tine Surel Lange

Nominert til Årets Verk 2022: "Living Landscapes" av Tine Surel Lange

"Living Landscapes" er et modularbeid som består av separate kapitler som, når de kombineres, danner en helhet. Kapitlene er basert på utvalgte runer fra Elder Futhark, med vekt på symbolske betydninger og magiske egenskaper.

"Et vakkert, skremmende og velskrevet multimediaverk med stort ensemble." (Utdrag fra Musikkfaglig utvalgs begrunnelse.)

I "Living Landscapes" forandrer jorden seg og kommer sakte til liv i form av naturskapninger, kamuflert av størrelsen. Skjer dette som en reaksjon på hvordan vi (mennesket) behandler jorden? Eller har de alltid vært der? Har vi rett og slett glemt hvordan vi ser riktig ut? Er dette relatert til vårt stadig voksende gudekompleks? Hvordan vil vi reagere?

Verket ble bestilt og urfremført av BIT20 i Grieghallen i anledning konsertserien #NORDEN i 2021 og er et verk komponert for 16 musikere og 8 høyttalere.

Komponistens interesse for naturen, og spesielt det nordnorske landskapet, kommer til uttrykk gjennom hennes egne videoopptak, og utgjør en sentral del av konserten.

Komponisten om verket

I "Living Landscapes" våkner landskapene rundt oss til live gjennom ni kapitler med ni forskjellige lydbilder, og danner ramme for en 50 minutters reise sterkt preget av norrøn mytologi, klimakrise, og en konfrontasjon av menneskets nåværende forhold til naturen. Lydlig og visuelt henger alt sammen, to svære videoprojeksjoner tar oss inn i en verden av levende landskap samtidig som de fungerer som verkets dirigent og partitur. Verket er foruten video for stort ensemble og 8 kanals live elektronikk, og er skrevet for hele BIT20 med Thorolf Thuestad på elektronikk, forteller Tine Surel Lange.

Om komponisten

Arktiske landskap, omgivende lyder, mytologier og lydkoreografi er noen av inspirasjonene som former verkene til den norske komponisten og tverrfaglige kunstneren Tine Surel Lange (f. 1989, Vesterålen). Med base i Lofoten i Nord-Norge, er arbeidet hennes forankret i organisk materiale – med fokus på lytting, rom og hvordan konnotasjoner farger hvordan vi lytter til og opplever kunst.

I det siste har hun vært fokusert på lydkoreografi, 3D-lyd, klingende objekter, lyd for sceniske produksjoner og å lage konseptuelle verk for lyd og bilde, fascinert av magisk realisme og menneskehetens kommende undergang.

20 verk er nominert til Årets verk 2022, og vi presenterer én og én av nominasjonene i tilfeldig rekkefølge i desember.