"Hymn to a Tree" av Rebecka Ahvenniemi er nominert til Årets verk 2022. Foto: Monika Kolstad.

Nominert til Årets verk 2022: "Hymn to a Tree" av Rebecka Ahvenniemi

En søken etter konkrethet og nakenhet i musikalske uttrykk, kombinert med et spørsmål om hva som er "naturlig".

"Et slående vakkert og pirrende skrått verk. Med sin transparens gir det god plass til lytteren." (Utdrag av Musikkfaglig utvalgs begrunnelse.)

"Hymn to a Tree – for kammerorkester, solo klarinett og elektronikk" ble bestilt av Collage Festival og urfremført av Collage Festival Orchestra og John Kruse på Collage Festival, København 2021.

Komponisten om verket

– Mens tittelen kanskje høres romantisk ut, er verket likevel ikke basert på en romantisk naturforståelse. Musikken reflekterer på en litt ironisk måte kategoriene "kultur" og "natur", og hvordan disse forekommer i musikken. En romantisert og sentimental naturforståelse er også et resultat av en kultur. "Musikken fremføres av solo klarinett, kammerorkester og en arkaisk stemme i form av en mikset lydfil. Stemmen skifter mellom brystklang og hodeklang. Det dukker også opp orkestrale fraser som refererer til musikalsk klassisisme, som et slags ekko fra historien, forteller Rebecka Ahvenniemi.

Om komponisten

Rebecka Sofia Ahvenniemi (f. 1982) er komponist og filosof bosatt i Oslo. Hun studerte komposisjon og filosofi ved Universitetet i Bergen, Universitetet i Helsinki, Ferie Universitet Berlin og Columbia University. Ahvenniemi avsluttet sin doktorgrad i filosofi høsten 2021 med avhandlingen Musical Composition as Lingering Reflection.Exploring the Critical Potential of Music.

I mange av sine komposisjoner, samt i forskning og forfatterskap, engasjerer hun seg i spørsmål som angår kultur og samfunn i større skala. Ahvenniemi har vært engasjert som huskomponist for KODE i Bergen i 2022, og var festivalkomponist for Kaustinen Chamber Music Festival i Finland i september 2022.

Årets verk 2022

20 verk er nominert til Årets verk 2022, og vi presenterer én og én av nominasjonene i tilfeldig rekkefølge i desember.

Relatert innhold