"Dronningoffer" av Bertil Palmar Johansen er nominert til Årets verk 2022. Foto: Jonathan Stone

Nominert til Årets verk 2022: "Dronningoffer" av Bertil Palmar Johansen

Verket ble urfremført på åpningskonserten under Olavsfest 2021.

"Et stort anlagt musikkdramatisk verk der klassiske og popmusikalske virkemidler er flettet sammen på en meget vellykket og tiltalende måte". (Utdrag av Musikfaglig utvalgs begrunnelse).

Komponist Bertil Palmar Johansen og libretiat Tale Næss forteller følgende om verket: «Dronningoffer» tar utgangspunkt i en serie sjakkbrikker som dateres helt tilbake til årene rundt 1100. Disse brikkene, 93 i alt, ble funnet på Hebridene i 1810, og blir sett på av British Museum som en av de ti viktigste historiske gjenstandene i samlingen deres.

Ved utgravninger i Trondheim i 1975, og på Hitra i år 2000, - ble det funnet ytterligere to konger fra samme tidsperiode. Forskere mener at håndverkere ved Nidarosdomen har laget brikkene. Sammen bygger Lewis-brikkene og de to kongene fra Nidaros en bro som knytter Norge og Skottland sammen, og lager en linje mellom nåtid og fortid. «Dronningoffer» er en opera om makt, religion, kjærlighet og hat, fortalt gjennom sangere, dansere og musikere – bevegelige som sjakkbrikker på spillebrettet.

Vi starter vår reise på Grønland. I en tid da hvalrosstenner var god valuta. Handelen med hvalrosstenner gikk over hele Nordsjøen, også så langt øst som til Norge og Trondheim. I Trondheim ble noen av tennene skåret ut til fine smykker og andre dyrebare prydgjenstander. Steinhuggerne som arbeidet ved Nidarosdomen for godt over 1000 år siden var av de beste håndverkere i Europa. Sjakkbrikkene og ulike prydgjenstander som ble produsert her ble solgt til europeiske konger, prinser og ikke minst til kirkene.

I vårt drama blir brikkene symboler i et fortsatt pågående maktspill. Mellom kjærlighet og religion - statsmakt og vanlige folk. En maktspiral som fører oss gjennom århundrene og frem til et moderne Europa.

Vi starter i førmiddelalderen og går frem til dagens aktuelle hendelser. Dronningsoffer følger, trekk for trekk, VM kampen mellom Magnus Carlsen og Sergej Karjakin i New York 2016 og er en vesentlig del av tekst og dramaturgi.

Forestillingen ligger tilgjengelig på nett - Hovedscenen NRK TV. (Et samarbeid mellom Olavsfestdagene, Trondheim Solistene og NRK-TV.)

Om komponisten:
Bertil Palmar Johansen (f. 1954) er en norsk komponist og fiolinist bosatt i Trondheim Han har komponert for et bredt spekter av instrumentale og vokale besetninger, hvorav flere er bestillinger fra norske og internasjonale ensembler og solister.

20 verk er nominert til Årets verk 2022, og Norsk Komponistforening presenterer én og én av nominasjonene i tilfeldig rekkefølge nå i desember.