Fra høyre Simo Kristidhi (1. pl.), Tor Sigve Taksdal (2. pl.) og Marius Monssveen (3. pl.).

Norgesmester for fjerde gang

Simo Kristidhi ble lørdag 29. mai kåret til norgesmester i kaffebrennning. Det er fjerde gang den rutinerte brennemesteren fra Solberg & Hansen stikker av med tittelen, og nå venter VM i Taiwan i november.

Norgesmesterskapet foregår i to omganger; først en kvalifiseringsrunde, deretter en finalerunde. Koronaepdiemien satte en stopper for finalerunden i 2020, og det er denne konkurransen som nå er gjennomført.

Finalen ble arrangert hos Espressospesialisten i Oslo 27. – 29. mai.

De tre beste:

1. Simo Kristidhi, Solberg & Hansen, 551,75 poeng
  2. Tor Sigve Taksdal, Austrått Kaffebrenneri, 508,3 poeng
  3. Marius Monssveen, Mjøsen Kaffe, 501,25 poeng

Urangert: Johan Helstrøm Jørgensen (Jørgensen Kaffebrenneri), Kristian Helgesen (Langøra Kaffebrenneri) og Kjetil Russenes (Sognefjord Kaffibrenneri).

Konkurransen går over tre dager. Første dag kalles «Pre-Roasting Day». Deltakerne skal demonstrere sin kunnskap om råvaren ved å evaluere grønne bønner. De skal finne plasserte defekter og analysere bønnene med hensyn til fuktighetsnivå, tetthet og størrelse. De får deretter utdelt fire ulike kaffer som skal brennes neste dag. Kaffene prøvebrennes og cuppes med tanke på å få frem de beste smaksnotene. Deltakerne utarbeider en plan for neste dags brenning. De får også gjøre seg kjent med produksjonsbrenneren.

Andre dag kalles «Production Roasting Day». I år skulle de brenne en single origin fra Colombia, og en blend bestående av kaffe fra Etiopia, Peru og Brasil. Minst 20% av hver kaffe skal inngå i blenden. Deltakerne kan velge selv om de vil brenne kaffen enkeltvis eller som en batch.

Tredje dag skal dommerne evaluere både single origin og blend. Fire dommere cupper hver kaffe flere ganger blindt og gir sine poeng. Disse blir lagt sammen med poeng fra første dag, og den med høyest poengsum vinner.

Simo Kristidhi befester sin posisjon på toppen og viser nok en gang at det skal mer enn flaks til for å stikke av med seieren. Simo har jobbet hos Solberg & Hansen i 18 år, og har deltatt i VM tre ganger tidligere.

Tor Sigve Taksdal tok andreplassen. Han driver Austrått Kaffebrenneri i Sandnes og har brent kaffe siden 2010. De første årene på hobbybasis, men siden 2014 har han vært kaffebrenner på heltid. Tor Sigve har en tredjeplass fra NM i Kristiansand i 2019.

På tredjeplass kom Marius Monssveen. Sammen med Sverre Berg Lutnæs startet han Mjøsen Kaffe i 2019, og har etablert seg med brenneri i Matkvartalet på Hamar.

Dommerne i år var Kaya Caretta fra Nordic Approach, Ingrid Aas fra Kaffebrenneriet, Ludvik Bonna Hopstock fra Fuglen Coffee Roasters og Herman Otterlei fra Joh. Johannson Kaffe.

Internasjonal dommer var John Arild Stubberud.

Bak arrangementet står SCA Norway og Norsk Kaffeinformasjon. SCA står for Specialty Coffee Association, og er en ideell medlemsbasert organisasjon med nettverk i mer enn 70 land.