Arendalsuka: Er sertifiseringer eneste vei til bærekraftig handel

Arendalsuka: Er sertifiseringer eneste vei til bærekraftig handel

Er du på Arendalsuka, eller befinner deg i nærheten, bør du få med deg denne viktige debatten!

Arrangør: Etisk handel Norge, JDE Professional Norge
Tid: Tirsdag 15. august, 09.00-10.00
Sted: Torvet 5

Deltagere:
Heidi Furustøl, daglig leder i Etisk Handel Norge
Tone Cecilie Faugli, daglig leder i Fairtrade Norge
Eva Gullerud, ansvarlig for samfunnsansvar i JDE Professional Norge
Tove Bø Laundal, kommunikasjonssjef i Forbrukerrådet
Dag Strømsnes, divisjonsdirektør for offentlige anskaffelser

Debattleder: Leif Iversen, seniorrådgiver i Nucleus

Som forbruker eller innkjøper ønsker vi som regel enkle løsninger for å gjøre bærekraftige valg. I Norge er det i denne sammenheng ofte et stort fokus på sertifiseringer som en minimumsløsning. Og det er lett å tenke at hvis man kjøper 100 % sertifiserte produkter så har man handlet bærekraftig. Men er det så enkelt?

I denne debatten drøfter vi utfordringer med sertifiseringer og revisjoner, men ennå mer viktig; hva bør vi i praksis gjøre for å sikre at hele verdikjeden, inkludert småprodusenter, får ta del i kontinuerlig forbedring.

Spørsmålene vi stiller er blant annet:

• Hvordan sikrer vi at sertifisering ikke blir minimumsordninger, men et bidrag til kontinuerlig forbedring?
    • Sertifiseringsordninger er ikke tilgjengelig for de fleste småbønder, så hvordan kan vi sørge for en mer inkluderende tilnærming, enn å kun bruke sertifisering som et krav i innkjøp for bærekraftig praksis?
    • Når hovedandelen av bønder ikke klarer revisjonskrav fra sertifiseringsordninger eller å betale for slike ordninger, hvilke andre komplimenterende tiltak, ut over sertifisering, må på plass for å sikre en bærekraftig verdikjede?
    • Hvordan jobber vi best for å sikre at også småprodusenter, slik som eksempelvis kaffebønder i Etiopia, også får ta del i økede markedsmuligheter?
    • Hvordan sikrer vi at offentlige og private innkjøpere også godkjenner bærekraftige verifiseringsordninger for småbønder?
    • Hvordan bruke mest mulig effektivt sertifisering- og/eller verifiseringsordninger i dialogen med produsentene?

Eva Gullerud, JDE

Arrangementet finner du på Arendalsukas oversikt her: