SEILER OM MEDALJE: Påskeaften starter Theodor Middelthon fra Stavanger i junior-EM OL-klassen ILCA 7 der han skal forsvare bronsemedaljen han vant i 2021. FOTO: Morten Jensen (bilde til fri redaksjonell bruk)

Stavanger-seiler skal forsvare EM-bronse

Påskaften stiller 18 år gamle Theodor Middelthon fra Stavanger til start i OL-klassen ILCA 7 for å forsvare bronsemedaljen han vant i klassens junior-EM i fjor.

– Bronsemedaljen jeg vant i U19-EM i 2021, er det desidert beste resultatet jeg har hatt hittil i seilkarrieren min, sier Theodor Middelthon.

I år er han blitt ett år eldre, og forutsetningene for å kunne forsvare eller endog forbedre medaljen fra i fjor, er gode. I høst ble Theodor uttatt på årets norske utfordrerlandslaget i seiling blant som betyr økt trenerstøtte og hjelp fra Olympiatoppen. Utfordrerlandslaget er for «morgendagens seilere» som etter hvert skal utfordre de etablerte landslagsseilerne med Hermann Tomasgaard, som vant OL-bronse i Japan, i spissen.

Mesterskapet foregår i Hourtin i Frankrike, og sammen med Theodor stiller også klubbkameraten August Hanevik fra Stavanger. I tillegg utgjør det norske laget Sverre Langaas-Holt fra Kongelig Norsk Seilforening og Jens Kaastad Ørjavik fra Bundefjorden Seilforening.

Theodor Middelthon har gått gradene i norsk seilsport. Han begynte som så mange andre seilere i Optimistjollen, men allerede som 13-14-åring målte han 180 cm på strømpelesten og var blitt altfor stor i den vesle båten. Det førte ham over i klassene ILCA 4, 6 og nå ILCA 7 etter hvert som vekten økte og han strakk seg ytterligere seks centimeter til den høyden han har nå.

Siden januar i år har Theodor trent sammen med danske ILCA 7-seilere under ledelse av en kjent newzealandsk trener, Dayne Sharp, og som oppladning til europamesterskapet har de i den siste tiden trent på Mallorca.

– Jeg liker meg godt når det blåser friskt, men jeg tror styrken min som seiler er at jeg er ganske allsidig. Jeg føler at jeg begynner å få godt tak på både det tekniske og taktiske. Jeg liker det taktiske aspektet ved seiling veldig godt, sier Norges fremste håp i EM, Theodor Middelthon .

Europamesterskapet starter med to seilaser på påskaften (16.4) og avsluttes 21. april. Det er i alt påmeldt 109 seilere fra 24 europeiske nasjoner. Alle de 109 konkurrerer om medaljer i klassen for seilere som er under 21 år, mens de 46 seilerne som er under 19 år, deriblant Theodor Middelthon, i tillegg seiler om et eget sett med EM-medaljer for denne aldersgruppen.

Theodor Middelthon kan nås på telefon 980 29 384 og på e-post theodormiddelthon1@gmail.com.