HJEMMESEIER: Grimstad Seilforening har et mål og en drøm om å vinne eliteserien i seilsportsligaen på hjemmebane under den store finalen 24. og 25. september. FOTO: Morten Jensen

Spenning i mange faser når seilsportsligaen avgjøres kommende helg

Kommende helg skal årets sesong i Norsk Seilsportsliga avgjøres i Grimstad. Der er kan hjemmelaget gå til topps i eliteserien.

Etter de tre første rundene i eliteserien – som er den øverste divisjonen i Norsk Seilsportsliga – ser kampen om seieren ut til å stå mellom studentlaget til Høyskolen BI og Grimstad Seilforening. Kun ett fattig poeng skiller de to lagene før den siste og avgjørende runden, som skal foregå på Groosefjorden utenfor Grimstad, som er sørlendingenes hjemmebane.

– Når det kommer så mange gode seilere, er det er vanskelig å si hvor mye det hjelper oss at vi kjenner fjorden godt. Men forhåpentlig har vi noen triks som kan gi oss en fordel. Groosefjorden er jo et av Norges beste baneområder, så jeg tror mange vil trives her, sier skipper for Grimstad-laget, August Austefjord.

Grimstad Seilforening har mønstret sine seks beste seilere som skal seile om seieren i eliteserien. En seier etter endt sesong har den ekstra bonusen at den gir direktebillett til Sailing Champions League-finalen i seiling i 2023. Lag nummer to og tre får også en plass i Sailing Champions League, men de må ut i kvalifisering mot lag fra over 25 andre nasjoner for å kunne nå finalen.

– Jeg tror det viktigste for oss for å klare å beholde têtposisjonen vår, blir å holde hodet kaldt og unngå unødvendig feil. Nivået i seilsportsligaen er blitt så høyt at små feil ofte straffes hardt, og det er vanskelig å seile seg opp igjen. Fokuset blir naturlig nok å slå Grimstad-laget, men selv om Grimstad som vanlig stiller med et utrolig sterkt lag, bør vi ikke glemme at det også stiller seks-syv andre lag som alle kan vinne den siste serierunden. Så her må vi bare gjøre vårt beste, sier Jon Alexander Hvam, skipper på laget til BI-studentene.

Jevn kamp om bronseplassen

Bak de to lederlagene vil kampen om den tredje og siste pallplassen og den siste billetten til Sailing Champions League stå mellom tre lag: Moss, Stavanger og Ålesunds Seilforening.

Moss kommer til Grimstad med et svært erfaringstungt lag som forrige helg vant sølv i norgesmesterskapet i J/70, som er den båttypen som benyttes i seilsportsligaen. Og nettopp denne erfaringen kan bli utslagsgivende når det koker som verst og spenningen er som høyest.

Består laget til Moss av godt voksne seilere, stiller Stavanger med et lag av unge, lovende seilere som har satset på ligaseiling ved siden av seiling i OL-klassen ILCA 7. Stavanger Seilforening rykket opp fra 1. divisjon før årets sesong, og en plass på pallen i den ypperste divisjonen vil følgelig være over forventning.

Også Ålesunds Seilforening går mot sin beste ligasesong noensinne, og laget som skal slåss om pallplass og billetter til seiling i Europa, er satt sammen av de mest erfarne ligaseilerne foreningen har.

Rekkefølgen i toppen av eliteserien:

1. BI Athletics – 7 poeng

2. Grimstad Seilforening – 8 poeng

3. Stavanger Seilforening – 13 poeng

4. Moss Seilforening - 15 poeng

4. Ålesunds Seilforening – 15 poeng

(Seier i en serierunde gir 1 poeng, 2. plass 2 og så videre)

Syv lag seiler for å unngå nedrykk

På Groosefjorden kommende helg vil det også bli en hard kamp om å unngå nedrykk til 1. divisjon neste år. De fire nederste lagene på tabellen vil lide den skjebnen, men utifra lagoppstillingen til de syv foreningslagene som er involvert i dette oppgjøret, er det mange av lagene som sender sine aller beste seilere og åpenbart vil selge seg dyrt for å unngå å måtte seile i 1. divisjon i 2023.

I nedrykksstriden:

8. Lillesand Seilforening – 26 poeng

9. Kongelig Norsk Seilforening – 29 poeng

9. Nesodden Seilforening - 29 poeng

11. NTNUI Seiling – 30 poeng

12. Florø Seilforening – 31 poeng

13. Åsgårdstrand Seilforening – 34 poeng

14. Risør Seilforening – 37 poeng

15. Kragerø Seilforening – 44 poeng

(Plasseringene 12–15 gir nedrykk)

Kragerø Seilforening må nok allerede innse at det blir seiling i 1. divisjon til neste år, men for lagene over dem på tabellen, vil innsatsen i Grimstad være helt avgjørende. Risør  Seilforening har for eksempel med Mads Mathisen, som var landets beste 49er-seiler for noen år siden, med på laget.

Åsgårdstrand har mønstret på Karl Otto Book som skipper for et ungt lag som foreningen håper skal få seile i eliteserien også til neste år. Book vant NM i J/70 i 2021 og har deltatt i flere Sailing Champions League-finaler. Åsgårdstrand Seilforening har også en ærerik statistikk å ivareta: Foreningen er den eneste seilforeningen av alle som har beholdt plassen i eliteserien helt siden Norsk Seilsportsliga startet i 2016. Alle de øvrige foreningene har måttet tilbringe en sesong eller flere i 1. divisjon.

I nedrykkskampen vil ikke noe være avgjort før siste seilas i Grimstad er fullført.

Fire lag rykker opp i eliteserien

I 1. divisjon, divisjonen under eliteserien der ytterligere 15 foreninger deltar, står det mellom Trondhjems og Larvik Seilforening om å toppe tabellen etter endt sesong. Kun ett poeng skiller de to lagene før siste runde.

De fire beste lagene rykker opp til eliteserien i 2023-sesongen, og i tillegg til de to duellantene om førsteplassen, synes også Ran Seilforening å være på trygg grunn når det gjelder opprykk.

Konkurransen om den fjerde og siste opprykksplassen står mellom Askøy, Molde og Sandefjord Seilforening.

Magnus Hedemark

Prosjektleder for Norsk Seilsportsliga 97030592