Hermann Tomasgaard starter i EM 16. november. FOTO: Morten Jensen

OL-seilere klare for EM

Seilsesongen er ikke slutt ennå. Onsdag 16. november starter EM for to av OL-klassene i seiling.

En norsk tropp på seks seilere med OL-medaljør Hermann Tomasgaard i spissen starter onsdag denne uken i ILCA 6 & 7-EM i Hyères i Frankrike. Dit har intet mindre enn 353 seilere tatt turen for å kjempe om EM-titler i OL-klassene ILCA 6 og 7. Blant dem er det seks norske seilere:

ILCA 6:

• Line Flem Høst, Kongelig Norsk Seilforening

ILCA 7:

• Hermann Tomasgaard, Kongelig Norsk Seilforening
  • Uffe Tomasgaard, Drøbaksund Seilforening
  • Theodor Middelthon, Stavanger Seilforening
  • Christoffer Sørlie, Fredrikstad Seilforening
  • Olai Hangland, Stavanger Seilforening

For bronsevinner i OL, Hermann Tomasgaard, vil dette europamesterskapet være hans første store mesterskap på ett år. Etter OL har Hermann prioritert studier og trening sammen med broren Uffe hjemme i Drøbak, pluss at en skade i foten, som han pådro seg under en løpetur på Mallorca før påske, satte ham tilbake i noen måneder. Det spolerte noen større regattaer for ham.

Europamesterskapet vil følgelig gi Hermann en pekepinn om hvor han nå står internasjonalt – halvannet år før neste OL. I det siste mesterskapet han deltok i, i VM i november 2021, ble han nummer syv. Hermann har med seg sin faste trener, Anton Garotte, som også var trener da han vant bronse i OL i Japan i 2021.

Også OL-seiler Line Flem Høst er på plass i EM i Hyères. Nylig seilte Line VM i sin klasse, der hun innledningsvis ledet mesterskapet. Line lyktes imidlertid ikke helt i mesterskapets andre fase, og hun endte til slutt på 19. plass, en plassering hun håper å revansjere i det kommende europamesterskapet. Line har med seg trenerne Steven Le Fevre og Lars Loennechen.

Norges Seilforbunds sportssjef, Eirik Verås Larsen, vil også være tilstede under mesterskapet. Det starter onsdag 16. november og avsluttes mandag 21. november.