Torsdag 1. august seiler Helene Næss og Marie Rønningen om en OL-medalje. Før finalen ligger de på 4. plass. FOTO: Sander van der Borch/World Sailing

Kan seilerne ta Norges første medalje?

Torsdag 1. august kan Helene Næss og Marie Rønningen vinne Norges første medalje i Paris-OL. Kl 15:35 starter medaljefinalen i Women’s Skiff, og den norske duoen er på skuddhold til å kunne kjempe om alle de tre medaljene.

Med sin fjerdeplass etter 12 innledende seilaser og med kun få poeng opp til konkurrentene foran, seiler Helene Næss og Marie Rønningen fra Tønsberg med reelle sjanser for en medalje i torsdagens medaljefinale.

Finalen foregår mellom de ti beste lagene. Lagene tar med seg poengene de har fått i de innledende seilasene. Plasseringene i finalen teller imidlertid dobbelt, og det betyr at den norske duoen på fjerdeplass med en god finale, kan rykke fram og vinne en av de tre medaljene.

– Jeg er utrolig stolt av Helene og Marie som klarer å seile sin beste regatta noensinne nå når det virkelig gjelder som mest. Det har vært varmt og vanskelige vindforhold med store skift og store trykkforskljeller, men de har likevel seilt fort, smart og tøft – og de har grepet mulighetene når de er kommet. De har også maktet å legge vanskeligheter og nedturer under veis bak seg, sier treneren, Thomas Guttormsen.

Kronglete vei til finalen

Veien til finalen har vært kronglete for de to Tønsberg-seilerne, for i den fjerde seilasen kom de i mål som nummer to, men ble de disket for tjuvstart.

– Uriktig avgjørelse, det mener konkurrentene deres og det vise videobildene, sier trener Guttormsen.

Sent onsdag kveld dukket det også opp en teknisk protest mot det norske laget, men etter to og en halv time på juryrommet for Helene Næss, ble det konkludert at ingen feil var blitt begått.

Saken gjaldt en avstivning i toppen av seilet – på seilspråket en spile – og spørsmålet var om det var blitt gjort en endring på seilet – som ikke er lov – eller en endring på spilen – som er lov.

Finale kl 15:35 torsdag 1. august

Finalen er tidsatt til kl 15:35, og den skal foregå på banen nærmest havnen. Det er varslet vestlig vind med en styrke på 8–9 knop.

– Dette betyr drømmeforhold for Helene og Marie, men det gjenstår å se hva varmen gjør med stabiliteten til vinden, sier en spent trener til Tønsberg-duoen, som kanskje kan komme til å vinne Norges første medalje i dette OL-et?

Norges Seilforbund skal ivareta interessene til alle seilforeningene og seilere i alle kategorier. Norges Seilforbund (NSF) er en nasjonal organisasjon for seiling i alle former. NSF er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF) og World Sailing (WS).

Per Christian BORDAL

Generalsekretær +47 481 33 885