Tre norgesmesterskap i korps og drill på en helg

Tre norgesmesterskap i korps og drill på en helg

21-23. juni pågår årets største happening for unge musikere og drillutøvere på nasjonalt nivå. Det er duket for NM skolekorps brass i Stavanger, NM skolekorps janitsjar i Larvik og NM korpsdrill i Lillehammer. Konkurransene foregår samtidig.

NM skolekorps brass

I Stavanger konserthus skal barn og unge fra hele landet samles for å konkurrere i norgesmesterskapet i brass. 36 korps fordelt på 4 divisjoner skal delta, som er to korps mer enn mesterskapet i 2023. Fjorårets norgesmester ble Smørås Skolemusikk. Smørås ble også i år europamestere for andre år på rad!

EUROPAMESTERE: Smørås skolemusikk er årets tittelforsvarer etter å vinne mesterskapet i fjor. De ble også europamestere under årets EM brass. Foto: Hans Lie

For presseakkreditering til NM skolekorps brass:

Håkon Mogstad
hakon@musikkorps.no

NM skolekorps janitsjar

Samtidig som NM skolekorps brass foregår i Stavanger, holdes norgesmesterskapet i skolekorps janitsjar i Larvik. Dette skjer på Bølgen Kulturhus og Sliperiet Kulturverksted, og det er 30 korps fordelt på 3 divisjoner som skal konkurrere, en økning på 3 korps fra i fjor. I 2023 var det Nylund Skolekorps som stakk av med seieren.

Nylund skolekorps spilte seg til seier under NM skolekorps janitsjar 2023. Foto: NMF

For presseakkreditering til NM skolekorps janitsjar:

Simen Mikkelsen
simen@musikkorps.no

NM korpsdrill

Drillutøverne her til lands vinner medalje etter medalje både i Norge og i utlandet, og nå samles de beste av de beste i Håkons Hall på Lillehammer for å konkurrere i Norgesmesterskap i korpsdrill. I år deltar 296 drillutøvere fra 43 ulike korps, og totalt er det 415 startnummer i løpet av konkurransehelgen.

Årets norgesmesterskap har det høyeste deltakertallet siden før pandemien, og har 21% flere startnummer enn i 2023.

Fra NM korpsdrill 2023. Foto: Lene Sæther

For presseakkreditering til NM korpsdrill:

erwin@musikkorps.no

Norges Musikkorps forbund (NMF) er den største kulturfrivillige organisasjonen i Norge, med over 60 000 medlemmer fordelt på ca. 1600 medlemskorps. Vi ønsker å bidra til å fremme og videreutvikle musikk og drill i Norge, i og med samfunnet rundt oss.

Vi har hovedkontoret i Bergen, hvor litt over 20 ansatte jobber. I tillegg har vi åtte regionskontorer, hvor til sammen litt over 20 personer jobber, fra Tromsø i nord, til Trondheim og Molde, Bergen, Stavanger, Sandefjord, Lillehammer og Oslo.

Vår visjon er en enkel, men kraftfull: Korpsglede for alle!

Simen Mikkelsen

Kommunikasjonsmedarbeider 99426643