Årets NM janitsjar finner sted i Trondheim 24-25. mars (Foto: NMF)

På fredag starter NM janitsjar

Det er nok en gang på tide å fylle Trondheim med korpsmusikanter fra alle landets krinker og kroker. Programmet er klart, byens hoteller er fullbooket, og det er klart for NM janitsjar 2023 i regi av Norges Musikkorps Forbund.

Helt siden 1990 har NM janitsjar vært et av de store høydepunktene i korps-Norge. Den gang var det 29 korps fordelt på tre divisjoner som konkurrerte i den da nyåpnede Olavshallen. I år er det 109 korps som deltar i åtte divisjoner. I elitedivisjonen er konkurransen beinhard, og det er som regel små marginer som avgjør. I fjor var det Musikkforeningen Nidarholm som stakk av med seieren for andre gang på rad.

Musikkforeningen Nidarholm på scenen under fjorårdets NM. (Foto: privat)

Prosjektleder Håvard Hinsverk gleder seg til å komme i gang med arrangementet.

- Det er alltid en fryd når helgen er i gang, og man ser at innsatsen som har blir lagt ned i forkant av NM gir et resultat som gleder både publikum og deltakere.

Billetter til NM Janitsjar 2023 kan bestilles her. Dersom man ikke har anledning til å være tilstede, blir det også strømmet digitalt via BrassPass TV.

Fullspekket program

Årets begivenhet er som vanlig spredd over fire forskjellige scener; to i Olavshallen, en på Royal Garden og en på Scandic Nidelven. Dette er starttidspunktene for de ulike divisjonene:

Fredag 24.mars
1.divisjon, Olavshallen, Store sal, kl 1400
4.divisjon, Olavshallen, Lille sal, kl 1400
6.divisjon, Royal Garden Hotel, kl 1400
7.divisjon, Scandic Nidelven Hotel, kl 1600

Lørdag 25.mars
Elitedivisjon, Olavshallen, Store sal, kl 1000
2.divisjon, Scandic Nidelven Hotel, kl 0930
3.divisjon, Royal Garden Hotel, kl 0930
5.divisjon, Olavshallen, Lille sal, kl 0930

Se det fullstendige programmet her.

Håkon Mogstad

Strategisk rådgiver 480 38 185