To nye ansatte i NMF Rogaland: Karoline Melstveit (t.v.) og Ida Olea Kongshaug (t.h). Foto: Privat

Nytt team i Rogaland

Karoline Melstveit og Ida Olea Kongshaug begynner i Norges Musikkorps Forbund Rogaland etter sommeren. Karoline blir daglig leder og Ida blir musikkonsulent, etter at NMF denne våren søkte etter to driftige og utviklingsorienterte personer for forbundets kontor i Stavanger, og NMF Rogaland.

Det var mange kvalifiserte søkere til stillingene, men noen skiller seg alltid ut. Det gjorde Karoline og Ida. Begge har et stort engasjement for å styrke korpsene i regionene, og ønsker å være en stor ressurs inn i organisasjonen for utvikling og være aktivt til stede for korpsene i hele regionen.

- Vi har nå fått på plass et team som utfyller hverandre godt, og jeg er helt sikker på at de vil drifte og utvikle vår region i Rogaland på en veldig god måte. Korpsene i Rogaland får en administrasjon som både har et hjerte for musikkkorps, inkludering og den enkelte som spiller eller driller, og det mangfoldet av verdifulle aktører og frivillige rundt korpsene og forbundet. Jeg er strålende fornøyd med valget,
sier generalsekretær Kjersti Tubaas.

- De er topp kvalifiserte og meget kompetente, og jeg er helt sikker på at de blir et godt team hos oss. Regionstyret gleder seg til å bli kjent med både Karoline og Ida, og sammen peile ut kursen for regionen, etter strategiplanen og mandat fra Regiontinget i april. Vi regner med at korpsene også tar godt imot de to, at vi alle sammen fortsetter og videreutvikler det gode arbeidet i regionen vår, forteller regionsstyreleder i NMF Rogaland Liv Elgheim, som sammen med resten av styret gleder seg til å bli bedre kjent med Karoline og Ida.

Om Karoline og Ida

Karoline Melstveit (31) jobber i dag som prosjektleder for den internasjonale speiderleiren Roverway som skal finne sted i Stavanger 2024. Dette er en stilling hun har hatt siden 2022. Før har hun jobbet i Storbritannia og London som artistmanager og koordinator for HarrisonParrott. Hun har også blant annet vært koordinator for alle artister og gjestemusikere til Houston Symphony. Hun snakker flere språk, er utdannet saksofonist og tatt tilleggsutdannelse innenfor kulturledelse, økonomi og finansiering. Karoline er vokst opp i Stavanger, men har nå tilbrakt flere år borte, både som student ved Griegakademiet i Bergen og mange år i utlandet. Til høsten vender hun hjem igjen til Stavanger.

- Karoline tar med seg spennende erfaring fra musikkbransjen i utlandet, og med sin oppvekst i Stavanger, kombinert med et stort ledertalent og evnen til å samarbeide med de rundt seg, blir dette bra! Hun har en kraft og arbeidskapasitet vi vil få godt nytte av, forteller generalsekretær Kjersti Tubaas.

-Jeg gleder meg veldig til å starte. Korpsene i regionen har betydd så mye for meg gjennom oppveksten. Jeg har flyttet mye rundt de siste 10 årene, men korps og musikkglede er universalt og saxofonen har alltid vært med i kofferten. Jeg er spesielt opptatt av mangfold og vekst, og ser fram til å være med på å legge tilrette for at enda flere skal få oppleve fellesskap, trygghet, mestring og utvikling, og ta del i den korpsgleden jeg selv har fått så mye glede av, forteller nyansatt daglig leder, Karoline.

Ida Olea Kongshaug (39) blir musikkonsulent. Hun har de siste 10 årene jobbet som lærer, og har et drivende engasjement for korps både som korpsmusiker selv i Stavanger Brassband og som mamma til egne korpsbarn. Hun har erfaring som pedagog og dirigent både i kulturskole, og musikalsk leder på sommerkurs i NMF. Hun er aktiv i musikkmiljøet i regionen, og har en god kjennskap til skole- og voksenkorps. I en tid var hun instruktør for Karmøy brassfestival, og organiserte også seminarer på Rogalandsmesterskapet for skolekorps. Hun er utdannet innen nordisk og matematikk, og har en treårig faglærerutdannelse innen musikk fra Universitet i Stavanger.

- Jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med korpsene i Rogaland, sier nytilsatt Ida Olea Kongshaug.

- Ida vil være en stor ressurs i å utvikle og gjennomføre aktivitet forbundet gjør for korpsene i regionen, i alt fra mesterskap, kurstilbud og arrangement. Hun har et stort engasjement, god metodisk og strukturert tilnærming til musikkfaget, og ikke minst har hun en solid erfaring som pedagog. Totalt tror jeg dette vil være en stor støtte for korpsene i regionen, og hun vil utvikle jobben i tråd med det som skjer der ute, sier Tubaas.

Drift av NMF Rogaland i perioden

Rogaland er en aktiv korps- og musikkregion, hvor vi har 144 korps med til sammen ca. 5250 medlemmer. Karoline og Ida vil starte i ny jobb fra august/september, og nåværende team har sin siste arbeidsdag før sommeren. Finn Arne Dahl Hanssen, daglig leder i NMF Sør, er konstituert som daglig leder i NMF Rogaland fra 1. august og frem til Karoline Melstveit starter i stillingen.

Om Norges Musikkorps Forbund Rogaland

Administrasjonen i NMF Rogaland består av to faste stillinger; daglig leder og musikkonsulent, og samarbeider tett med andre kollegaer i hele forbundet. Regionen er en aktiv korps- og musikkregion, med 144 korps og til sammen ca. 5250 medlemmer. I regionen arrangeres årlig instruktørkurs, konkurranser for korps og drill, konferanse og er teknisk arrangør for NM skolekorps brass og Dirigentuka. De er også aktivt med i prosjektet Ungdomsløftet NMF har startet opp, og er som andre regioner tett på korpsene og det de har behov for av støtte og hjelp.

NMF Rogaland er samlokalisert i kontorfelleskap med en rekke andre kulturorganisasjoner i Bjergstedparken, Stavanger. Parken huser også en rekke kulturinstitusjoner som Stavanger Kulturskole, videregående musikklinje, Stavanger Konserthus, Stavanger Symfoniorkester og UiS, Fakultet for utøvede kunstfag («musikkonservatoriet»).

Kjersti Tubaas

Generalsekretær 924 42 884