​Landsfestivalen 2018 er i gang!

Torsdag kveld ble Landsfestivalen åpnet med en spektakulær konsert foran et folkehav på Torgallmenningen midt i Bergen sentrum. Konserten ble blåst i gang av drøyt 100 trompetister på Fløyen sammen med Ole Edvard Antonsen, før Tine Thing Helseth overtok på scenen i sentrum.

Det ble en åpningskonsert en landsfestival verdig, med musikk fra Dragefjellets Musikkorps og Tine Thing Helseth, eksotiske rytmer og dans med Field Band Foundation fra Sør-Afrika, korpsdrill med Spjelkavik drill, trommeshow med Lørenskog Drumline, solistopptreden med Skage Rollheim og sang med Mathea-Mari Glittenberg.

Kveldens konferansier Markus Bailey holdt stemningen på topp og var tydelig imponert over fremførelsene han så.

– Det er så fett! Jeg blir så glad av dette her, sa han fra scenen.

Landsfestivalen foregår i perioden torsdag 28. juni til søndag 1. juli, og er det største arrangementet i det regjeringsoppnevnte Musikkorpsenes år, der Norges Musikkorps Forbund feirer sitt 100-årsjubileum. Drøyt 260 korps er samlet for fire dager med norgesmesterskap i skolekorps og drill, byspillinger over hele byen, nattkonserter i Johanneskirken, drilloppvisning og fotoutstilling på Festplassen og Tattoo på Fana Stadion. I tillegg blir det aspirantfabrikk med Brazz Brothers og ikke minst – verdens største tromme står på Festplassen!

Her ser du fullstendig program for Landsfestivalen 2018

• Kunst, kultur, underholdning

Norges Musikkorps Forbund skal gjøre musikkorps til en attraktiv fritidsinteresse for alle barn, unge og voksne.

Håkon Mogstad

Strategisk rådgiver 480 38 185