INGEN GRUNN TIL Å SMILE: NMFs toppduo i mer lystige omgivelser under Musikkorpsenes år. Nå har alvoret senket seg over korpsene og økonomien.

Kulturministeren møter korpsene

Korpsene opplever inntektssvikt over hele landet. For mange er våren høysesong for de store inntektene som sikrer driften resten av året. Nå forsvinner inntektene som dugg for solen, samtidig som regjeringens krisepakke for frivillighet åpenbart ikke treffer korpsenes behov.

- Vi har sagt i lengre tid nå at regjeringens krisepakke er skivebom. Nå viser de helt ferske tallene fra Lotteritilsynet at det bare er søkt om 371 av de 700 millionene til idrett og frivillighet. Disse tallene viser at vår beskrivelse av krisepakka er presis, sier NMFs president Rita Hirsum Lystad.

Onsdag 29. april får hun anledning til å møte kulturminister Abid Raja sammen med generalsekretær Karl Ole Midtbø.

- Vi er glad for at ministeren har sagt ja til å møte oss. Den første krisepakka hadde et voldsomt fokus på billettinntekter, men det er ytterst få korps som har billettinntekter som en vesentlig inntektskilde. I møtet med ministeren vil vi forklare at det er bortfallet av store inntektskilder som loppemarked og store dugnadsjobber som er problemet. Vi har oppfordret korpsene til å unngå permitteringer av dirigenter og instruktører, men på et visst tidspunkt er korpskassa tom. Da hjelper det lite at korpsene får stille på årets 17. mai. De må kunne leve resten av året også, og på den måten komme sterkt tilbake på 17. mai 2021, sier Midtbø.

- Vi kommer til å spille inn forslag som sørger for at korpsenes behov blir tilgodesett, og håper inderlig at kulturministeren nå innser alvoret, sier Lystad

Vår visjon er "alle snakker korps". Våre verdier er "inkluderende, inspirerende, engasjert".