Under festkonserten med Hordaland Ungdomskorps fikk også aspiranter øve seg på å stå på scenen. (Foto: NMF)

Fantastisk stemning og prestasjoner under Hordablæsten 2023

Helgens regionmesterskap i Grieghallen samlet over 2000 musikanter og tusenvis av publikummere. Alt ble avsluttet med utsolgt festkonsert/premieutdeling, med 200 små aspiranter på scenen sammen med Hordaland Ungdomskorps. Det var euforisk stemning i salen blant publikum. Hordablæsten er Norges største korpsarrangement for barn og unge.

Under Hordablæsten 2023 har det vært omtrent 21 timer med spilling fordelt på alle rom og saler i Grieghallen i to dager. Over 220 frivillige har vært i sving hele helgen, noe som utgjør over 1600 dugnadstimer. I tillegg kommer tid til forberedelser gjennom mange uker for dette store arrangementet. Hordablæsten blir arrangert av Norges Musikkorps Forbund Hordaland, og er den største korpskonkurransen for barn og unge i Norge.

Helgens regionmesterskap i Grieghallen samlet over 2000 musikanter og tusenvis av publikummere. (Foto: NMF)

Barn og unge i alderen 10-19 år samt generasjonskorps konkurrerte i 24 klasser. De beste i hver klasse premieres. Hordablæsten er det store målet hvert år for mange korps, solister og ensembler, men det viktigste er allikevel fellesskapet og korpsglede for alle. Med jubel og støtte fra medmusikanter og publikum opplevde alle deltakere følelsen av mestring og trygghet. 79 korps, 55 ensembler og hele 183 solister deltok under årets arrangement. Det ble også arrangert aspirantseminar for de yngre med 200 deltakere. Mer enn 2400 billetter har blitt solgt til publikum, og stemningen har vært høy blant de fremmøtte.

“Det har vært en fantastisk helg med mye korpsglede. Jeg er imponert over nivået og hva dyktige musikanter og dirigenter formidler sammen” sier en begeistret regionleder i Norges Musikkorps Forbund Hordaland, Eivind H. Hermansen.

Barn og unge i alderen 10-19 år samt generasjonskorps konkurrerte i 24 klasser i løpet av konkurransehelgen. (Foto: NMF)

Resultater fra Hordablæsten 2023

BRASS

1.divisjon brass - 1. Plass: Ytrebygda Skolekorps, 2. Plass: Smørås Skolemusikk, 3. Plass: Ravanger Brass

2.divisjon brass - 1. Plass: Skodvin Skulemusikk, 2. Plass: Kløvheim/Ostereide Samarbeidskorps, 3. Plass: Krohnengen Skoles Musikkorps

3.divisjon brass - 1. Plass: Haukås Skolemusikk. 2. Plass: Kaland Skulemusikklag/Lindås Skulekorps. 3. Plass: Osterøy Skulebrass

JANITSJAR

1.divisjon janitsjar - 1. Plass: Skjold Skoles Musikkorps, 2. Plass: Midtun Skoles Musikkorps, 3. Plass Ulriken Janitsjar.

2.divisjon janitsjar - 1. Plass: Strusshamn Skoles Musikklag, 2. Plass: Åsane Janitsjar, 3. plass: Stord/Rommetveit Samarbeidskorps

3.divisjon janitsjar - 1. Plass: Vestwind, 2. Plass: Bønes Skolekorps, 3. plass: Sagstad Skulekorps

Alle resultater fra Hordablæsten kan leses her.
Bilder fra arrangementet kan finnes og brukes her.

For ytterligere informasjon eller kommentarer, ta kontakt med;

Janne Rabben

Norges Musikkorpsforbund