Hyggelig start: Ordfører Hege Svendsen i Eidsvoll møtte Inger S. Guttulsrud og Bente Tømte i Eidsvoll Bygdekvinnelag, og elevene Lilje Sebrekke og Sonja Johnsen Bjaanes på den første grøtfrokosten. (Foto: Kristin Haagensen)

Kickstarter skoledagen med grøt

På Eidsvoll får 240 barneskoleelever varm frokostgrøt. – Bedre næring gir bedre læring. Et viktig referanseprosjekt, sier generalsekretær Cesilie Aurbakken i Norges Bygdekvinnelag.

Eidsvoll Bygdekvinnelag står bak prosjektet. Kommunen har stilt opp med 135.000 kroner. Frokostprosjektet pågår i hele september. Fire dager i uken serverer bygdekvinnene gratis frokostgrøt.

– En god frokost kan gjøre at det blir lettere å konsentrere seg utover skoledagen, sier elevene Lilje Sebrekke og Sonja Johnsen Bjaanes.

Rektor Lena Frantzen på Eidsvoll verk skole er fra Sverige, der alle elever får varm lunsj på skolen.

– Det hadde vært helt fantastisk om Norge også kan få til noe tilsvarende, sier hun.

Referanseprosjekt

Frantzen er spent på om elevene som ikke spiser frokost hjemme, møter opp og spiser grøten.

– Vi ser jo at de som ikke har spist frokost hjemme, fort mister piffen i klasserommet. Ikke så rart om ungdommene spiser middag rundt klokka 17, og så ikke får i seg næring før lunsjen dagen etter, sier hun.

Norges Bygdekvinnelag heier på prosjektet i Eidsvoll. Med seg på laget har bygdekvinnene AgriAnalyse.

– Vi ønsker å dokumentere effekten. Forskning viser at et gratis skolemåltid for alle vil være et godt tiltak for folkehelsen og for sosial utjevning. Eidsvoll-prosjektet pågår i fire uker. Vi er spent på hvordan prosjektet virker inn på trivsel og læringsmiljøet, sier generalsekretær Cesilie Aurbakken i Norges Bygdekvinnelag.

Viktig sak

Norges Bygdekvinnelag har jobbet for å fremme gratis skolemat i mange år og har hatt skolemat for alle som en sentral kampsak i de to siste stortingsvalgene.

– Her har Bygdekvinnelaget på Eidsvoll vist vei. De har skapt et samarbeid med skole, kommune og næringsliv. Slike initiativ heier vi på. Nå vil vi finne ut mest mulig om effektene. Vårt mål er at Stortinget stiller opp og sikrer at alle skoleelever i hele landet et næringsrikt måltid hver skoledag, sier nestleder Kari Frank i Norges Bygdekvinnelag.

– Vi håper at prosjektet kan inspirere andre. Vi ønsker gratis skolemat på alle landets skoler i fremtiden. Da må vi begynne et sted, sier Unni Tømte og Gunn Tomren, som står i spissen for Eidsvoll-prosjektet.

God skolestart

For Tømte og Tomren er skolemat en hjertesak.

– Vi ønsker å bidra til at elevene gleder seg til å komme på skolen, sitte sammen og spise god mat. Det gir en god start på dagen. Det tror vi kan skape bedre samhold, mer opplagte og konsentrerte elever.

FN anslår at rundt ti prosent av befolkningen i Norge lever under den relative fattigdomsgrensen.

– Det kan bety at også noen av våre elever kanskje ikke spiser nok mat hjemme. Gratis skolefrokost kan bidra til en bedre dag for dem, sier rektor Frantzen.

Bygdekvinnelaget er en pådriver for levende bygder. Vi kjemper for likestilling, folkehelse og et aktivt og inkluderende lokalmiljø. Vi har virket siden 1917. Vi har 12.000 medlemmer, 430 lokallag og 17 fylkeslag.

Kari Frank

Nestleder +47 454 03 155