I år kan du hilse på lam via skjermen. Her fra Åpen Gård i Aremark, Østfold/Viken. Foto: Ole Erik Nilsen.

​Inviterer til digital Åpen Gård

De siste 25 årene har lokale bondelag arrangert Åpen Gård. I år setter korona en stopper for høyhopping og kalvemønstring, men Bondelaget ønsker likevel velkommen til gards – med digital Åpen Gård!

På søndag 23. august kan du benke deg foran skjermen, og følge med når Norges Bondelag inviterer til digital Åpen Gård på facebook. Vi har en familievennlig vri på direktesendinger og filmer fra ulike produksjoner gjennom hele dagen.

- Jeg vet at Åpen Gård er en fin tradisjon for mange, og at særlig barnefamilier setter pris på å tilbringe noen timer på en gård. Det er verdifullt for oss som bønder å kunne invitere folk til gården, og fortelle hvordan vi produserer maten. Dessverre får vi ikke gjort det i år, sier Lars Petter Bartnes, leder i Norges Bondelag.

- Jeg håper mange kommer på digitalt besøk på søndag. Jeg kan love god stemning og noe for enhver smak gjennom dagen. Rømmegrøten, grillmaten og høyhoppinga må folk dessverre ordne selv i år, sier Bartnes.

Noen lokale bondelag arrangerer Åpen Gård på gårdene også i år. Oversikten finner du her.

Disse kan du besøke digitalt på søndag:

- Gris hos Audhild Slapgård i Verdal, Trøndelag

- Sau og ammeku hos Andreas Larsen på Sandtorg i Troms

- Melk og gårdsbakeri hos familien Hørsand i Stange, Hedmark/Innlandet

- Tomater på Lauvsnes Gartneri på Finnøy, Rogaland

- Tresking av havre hos Anders Klaseie på Eidsvoll, Akershus/Viken

- Kalkuner hos Emilie Bjoner i Rakkestad, Østfold/Viken

- Seter med geit, ku og ysting hos Ragnhild Nordbø og Grindal Ysteri på Jelsetra i Trollheimen, Trøndelag.

Sendingene vil foregå på bondelagets facebookside. Natursti er et kjent innhold fra Åpen Gård, og i år kan du ta quizen på instagram story. Søk opp #åpengård.

Samtidig vil noen lokallag som pleier å arrangere Åpen Gård, og bønder som har lyst til å vise fram drifta på gården til å sende direkte på facebook denne dagen, eller dele bilder eller videosnutter.

FAKTA OM ÅPEN GÅRD

- Lokale bondelag har arrangert Åpen Gård siden 1988.

- Hensikten med Åpen Gård er å gi folk en mulighet til å bli kjent med dyr, landbruk og matproduksjon.

- I fjor var det 90 arrangement med til sammen 95 000 besøkende, fordelt på alle fylker

- Åpen Gård er et av landets største frivillige arrangement, det ligger utallige timer dugnad bak hver Åpen Gård.

- Lokale bondelag og vertskapet på gården samarbeider ofte med andre lag og foreninger om arrangementene.

Norges Bondelag arbeider for å bedre vilkårene for landbruket og synliggjøre landbrukets betydning for samfunnet. Bondelaget er partipolitisk uavhengig og den ledende organisasjonen for næringspolitikk og service i landbruket. Med 63.000 medlemmer, om lag 550 lokallag, 18 fylkeslag, gode politiske kontakter og høy faglig kompetanse er vi en sterk organisasjon.