Enda mindre norsk mat med Høyre

Enda mindre norsk mat med Høyre

Kutt i overføringer, mindre til distriktslandbruket og dårligere tollvern er hovedretningen i Høyres nye landbrukspolitikk. Til tross for verbale uttrykk om lønnsom drift sikrer ikke Høyres program økt norsk matproduksjon. Også større bruk vil slite med lønnsomhet.

-  Det blir rett og slett mindre bruk av norske ressurser og dermed mindre norsk mat, sier Nils T. Bjørke leder i Norges Bondelag. Han mener bestemt at Høyres politikk vil gå utover mindre og mellomstore bruk, som man er helt avhengig av om det norske ressursgrunnlaget skal utnyttes.Også større bruk vil slite med lønnsomheten.

Norges Bondelag har gått gjennom Høyres stortingsvalgprogram som ble vedtatt på landsmøtet i helgen. Her noen hovedtrekk:

·  Høyre vil "i mindre grad bruke støttesatser som motarbeider stordriftsfordeler", og vil ”gjennomgå konsesjoner og kvoteordninger…” I klartekst betyr dette dårligere rammer for små og mellomstor bruk, og det vil svekke distriktsjordbruket.

·  Høyre skriver ”å gjøre jordbruket mindre avhengig av statlige overføringer”. I klartekst betyr det å redusere overføringene. Dette har Høyre foreslått i sine alternative statsbudsjett.

·  Høyre skriver også ”Å redusere kostnadsnivået” Det betyr en betydelig strukturrasjonalisering med større enheter. I sin rapport som Norges Bondelag slaktet i forrige uke, har Høyre forutsatt at kostnadsvekst, lavere pris og svekket tollvern skal kunne møtes med en effektiviseringsgevinst som følge av større enheter. Høyre legger til grunn at strukturrasjonalisering skjer uten hensyn til geografiske forhold.

·  Unge Høyre fikk ikke med seg landsmøte på direkte kutt i importvernet. Men det er fortsatt ikke tilfredsstillende at ”å beholde et importvern” står sammen med punktet ”forberede norsk jordbruk på nye internasjonale handelsvilkår”. Uten et fungerende tollvern vil inntektsmuligheter for større bruk være betydelig svekket.

-  Høyre er varsom med forpliktende formuleringer, en vil stå fritt til å bestemme politikk i ei eventuell regjering. Dette er derfor ikke spesielt betryggende for norsk matproduksjon, sier Nils T. Bjørke, som påpeker at selv om Høyre vil styrke sjølforsyningen av beredskapshensyn, er det et paradoks at sammenhengen med norske arealressurser ikke nevnes.

Kontakt: Nils T. Bjørke 901 50 624