Vil øke produksjonen, også av økologisk storfekjøtt.

Bondelaget vil jobbe for at ti prosent av produksjonen blir økologisk

Norges Bondelag inviterer til samarbeid for å nå målet.
– Det er viktig med økologisk produksjon, og når vi skal jobbe for at ti prosent av norsk matproduksjon skal være økologisk, innebærer det en satsing. Økologisk matproduksjon har miljøverdi som i seg selv er verdifull, og har en selvsagt plass når vi skal bli mer selvforsynt, sier Bodhild Fjelltveit, 1. nestleder i Norges Bondelag.

Målet for produksjon må ses i sammenheng med etterspørsel og mulighet for en økonomisk bærekraftig verdikjede. I dag er litt over fire prosent av arealet økologisk drevet og vi har en markedsandel for melk på vel 3 prosent og egg på ca. 7 prosent. Andelene for kjøtt, frukt og grønt er betydelig lavere. – Det er viktig at målet er realistisk å få til, samtidig som det skal være et mål å strekke seg etter. Markedsmuligheter og at det er et landsdekkende mål er avgjørende for oss, sier Bodhild Fjelltveit, og legger til at Bondelagets fanesak om landbruk over hele landet også gjelder det økologiske: Økologisk landbruk over hele landet!

– For å nå dette målet, må det flere gode krefter til. Dette er ikke noe Bondelaget kan gjøre alene. Vi ønsker derfor å invitere alle som ønsker mer økologisk produksjon og mat, til å jobbe sammen, sier Fjelltveit, og sikter til både resten av landbruks-Norge, myndighetene, dagligvarekjeder og innkjøpere i offentlig sektor.

Bakgrunn for saken:

- Økologisk produksjon innebærer aktivt vekstskifte på arealene og har positiv effekt for biologisk mangfold, jordkvalitet og jordstruktur. I tillegg til denne produksjonsformens egenverdi, er økologisk landbruk med og trekker det konvensjonelle landbruket i den retningen.

- Myndighetene hadde fram til 2018 et mål om 15 prosent økologisk produksjon. Med dagens produksjon på rundt fire prosent, er Norges Bondelags mål fortsatt ambisiøst, men mer realistisk å nå.

- Offentlige innkjøp kan være en viktig nøkkel for økt etterspørsel etter norsk økologisk vare.

- Hele verdikjeden må ta ansvar, og Bondelaget kan bidra til samordning langs verdikjeden, blant annet i prosjekter som "det store grøntløftet".

Regions

Norges Bondelag arbeider for å bedre vilkårene for landbruket og synliggjøre landbrukets betydning for samfunnet. Bondelaget er partipolitisk uavhengig og den ledende organisasjonen for næringspolitikk og service i landbruket. Med over 60.000 medlemmer, om lag 500 lokallag, 14 fylkeslag, gode politiske kontakter og høy faglig kompetanse er vi en sterk organisasjon.