- Fornøyd med ny Prius: Karl Laurits og Oddrun Helskog sammen med bilselger Maja Evjenth.

Blogginnlegg -

Gikk for Toyota nr. 13

De har byttet bil jevnlig de siste årene, og ofte har ikke bilene rukket å bli gammel nok til EU-kontroll før de har hatt en ny bil klar på gårdsplassen. Denne uken fikk våre trofaste Toyota-eiere, Oddrun og Karl Laurits Helskog overlevert sin Toyota nummer 13.

Sist gang sa de at det skulle bli den siste bilen de gikk til anskaffelse av, men i dag var de på plass igjen. -Det blir gjerne sånn når man har interesse for noe. Der andre kanskje bruker pengene sine på fritidsinteresser eller utstyr, bruker vi pengene våre på bil, forteller Oddrun. Denne uken kunne paret endelig ta turen innom Nordvik i Bodø for å hente sin splitter nye Prius Hybrid Executive.

Første bil i 1982

Bilhistorien til Oddrun og Karl strekker seg tilbake til 1982 da de gikk til innkjøp av sin aller første Toyota. De første årene gikk det i Carina, Corolla og Camry, både nye og brukte, som ble byttet ut etterhvert som behovene endret seg. I 2002 gikk de til innkjøp av sin første Avensis, og siden den gang har det blitt hele seks ulike varianter av den velkjente modellen. -Bakgrunnen for at vi har valgt Toyota i så mange år handler først og fremst om at bilene har vært gode å kjøre og oppleves som både driftssikker og trygg på veien. Vi har heller aldri opplevd noe feil på noen av bilene vi har eid, så da har valget vært ganske enkelt, forteller Karl Laurits.

Sist gikk de for en rød Avensis. Oddrun likte fargen på bilen godt, men innrømmet at det tok litt tid å venne seg til automatgir. -Vi hadde jo aldri eid en bil med automatgir tidligere, så du kan trygt si at det var en forandring, forteller hun lattermildt. Heldigvis fikk de lov å låne bilen for en hel helg slik at Oddrun kunne bli trygg på bilen. -Jeg fikk klar beskjed av bilselger Maja Evjeth om at jeg skulle kjøre hvor enn vi skulle den helgen slik at jeg kunne bli vandt med automatgiret, og det gikk heldigvis veldig fint, minnes hun.

Hybridlederen Prius

Selv om de hadde bestemt seg for at den røde Avensisen skulle bli den siste bilen de gikk til anskaffelse av, blir den nå byttet ut med en splitter ny Prius.  -Vi kom inn på tanken når vi skulle ha bilen på EU-kontroll, og selv om det var minimalt med feil på bilen vi hadde var det vanskelig å snu når vi først hadde prøvekjørt, forteller Karl Laurits.

De gikk for en toppspekket utgave med blant annet parkeringssensor og premium lydanlegg. Den selvladende hybriden bygger på et av verdens beste hybridsystem og veksler mellom to motorer for å kunne gi en best mulig kjøreopplevelse under alle kjøreforhold. Med rekordlave utslipp og lave drivstoffkostnader er det ikke uten grunn at bilen ofte betegnes som en hybridleder, den er helt enkelt i en klasse for seg selv.

-Vi så fort at det hadde skjedd store forandringer siden sist gang vi prøvekjørte en hybrid, så det var egentlig ganske enkelt å bestemme seg. Bilen oppleves både kvikk og gjennomført, så vi er ganske sikker på at vi kommer til å bli veldig fornøyd, forteller Karl. Det kan bilselger Maja bekrefte. Hun forteller at det har skjedd store forandringer med Prius etter at den ble relansert i fjor, og hun er sikker på at dette er en bil som kommer til å passe godt til Oddrun og Karl Laurits. -Da selgerne i Nordvik prøvekjørte denne modellen på bane i Arjeplog sist vinter var dette den bilen som klart skilte seg ut på unnamanøver og veifeste. Den var nærmest umulig å kjøre av veien, på tross av at vi prøvde ganske godt, forteller hun. -For Oddrun og Karl Laurits som gjerne tar seg en tur på hytta i Steigen eller på korte turer rundt i sentrum tror jeg dette blir en god bil, både med tanke på egenskapene og designet på bilen, avslutter hun.

Vi ønsker det hyggelige paret lykke til med nybilen og takker for tilliten.