Andreas Feen Sørensen i Norske Kulturarrangører og Ola Hobber Nilsen i Sharebus er fornøyde med miljøsamarbeidet om busstransport for landets arrangører.

Norske Kulturarrangører inngår unikt miljøsamarbeid om busstransport for landets arrangører

Ferdia Sharebus er et selskap som ønsker å endre folks reisevaner ved å lage nye attraktive reiseløsninger. I løpet av koronapandemien satset selskapet stort ved å hente inn 14 millioner kroner til utvikling av ny digital plattform og for å garantere nasjonal dekning. Fra 1. desember 2022 kan private og profesjonelle aktører enkelt arrangere en busstur «on demand» fra sharebus.no. Hvis nok seter blir solgt, kjører bussen som bestilt.

Unik medlemsfordel

Sammen med Norges Håndballforbund er NKA den eneste aktøren i landet som kan tilby en kollektiv fordelsavtale med Sharebus for sine medlemmer. NKA har i flere år heiet på og samarbeidet godt med Ferdia Sharebus, og nå intensiveres samarbeidet ytterligere.

NKA har nå fått sin egen Sharebus-løsning for sine medlemmer, der medlemslisten er integrert. Her kan kulturarrangører enkelt skreddersy sine egne bussreiser, og dele reisene med sitt publikum, slik at publikummerne kjøper sine egne billetter. Gjennom fordelsavtalen har medlemmer av NKA nå mulighet til å få eksklusiv kick-back fra gjennomførte turer til sitt arrangement. Alt skjer automatisk og det er ingen økonomisk risiko involvert ved å planlegge reiser.

NKA håper medlemsfordelen vil verdsettes, og at den nye plattformen bidrar til at flere publikummere dropper egen bil og heller reiser sammen på en sosial og miljøvennlig måte.

- Vi har fått være med i betatestingen og Sharebus har gjort mange grep for å gjøre plattformen så brukervennlig og arrangørvennlig som mulig. Den potensielle miljøgevinsten og automatikken i at våre medlemmer deler potensielt overskudd med Sharebus og lokale busselskaper, gjør løsningen til en klassisk win-win for alle, sier Andreas Feen Sørensen, rådgiver for marked og kommunikasjon i NKA.

Det er arrangørene selv som setter opp de mest lønnsomme bussrutene.

- Arrangører setter enkelt opp skreddersydde ruter som tar publikum fra dør til dør, eller publikummerne kan selv sette opp sin egen rute. Arrangørens innsikt om eget publikum viser hvilke strekninger det er hensiktsmessig å sette opp ruter på, fortsetter Sørensen.

Satser mot arrangørfeltet

Sharebus er en mobilitetsløsning utviklet av teknologiselskapet Ferdia, i samarbeid med noen av Norges største og raskest voksende turbusselskap. Sammen med NKA og representanter fra arrangør-Norge jobber de nå tett for å tilpasse og optimalisere Sharebus-plattformen til arrangørenes behov.

Kommersiell leder i Ferdia Sharebus, Ola Hobber Nilsen, er sikker på at forenklede bestillingsprosesser vil gjøre at flere vil oppleve de sosiale og økonomiske gevinstene av å reise sammen som svært positive.

– Gjennom vårt tette samarbeid med NKA har vi fått mange gode innspill som gjør at vi nå tilpasser oss og satser stort mot arrangørfeltet. Forhandlingene har vært tøffe, så vi er stolte av å lande avtalen med NKA om tilrettelegging for samkjøring. Kravet fra NKA har hele veien vært at det skal lønne seg å velge miljøvennlige løsninger, og dette ser vi frem til å levere på i 2023, avslutter Nilsen.