Gå videre til innhold
Nissan vant sesongens siste Formel E løp som ble avsluttet i London denne helgen!

Pressemelding -

• Oliver Rowland ble vinneren av sessongens aller siste løp hjemme i London, vi gratulerer!
  • Som en del av Nissans sterke elektrifiseringsstrategi, gjorde teamet sin Formel E debut tilbake i sesong 5 (2018/19).
  • Nissans Formel E team jobber målrettet og har forpliktet seg til å delta til og med 2030-sesongen i første omgang.
  • · Nissan er den første og eneste japanske bilfabrikken som deltar i Formel E.

Hvalstad, Norge 22. juli, 2024

Det ble en perfekt avsluttning For Nissan i sessogens siste løp. Oliver Rowland vant søndagens løp og sørget for at Nissans Formula E NISMO team kom på fjerdeplass totalt. Oliver Rowland fikk samme plassering blant førerene. Nissan kom på tredjeplass i kategorien «Engine builders». Vi gratulerer og gleder oss til neste sessong!

Nissan er en av de ledende globale produsentene involvert i ABB FIA Formel E verdensmesterskap – sporten er den perfekte plattformen for å promotere Nissans ekspertise innen elektrifisering, og demonstrere sin forpliktelse til mer bærekraftige mobilitetsløsninger.

Nissan gjorde sin debut i Formel E i sesong 5 tilbake i 2018/19, og ble den første og eneste japanske produsenten som er med i Formel E-serien. I april 2022 kjøpte Nissan e.dams racing-teamet, og tok fullt eierskap til ABB FIA Formel E verdensmesterskapet. I tillegg leverer Nissan drivlinjeteknologi til McLaren Racing for hele Gen3, som strekker seg frem til 2025/26 sesongen. I sesong 10 av verdensmesterskapet i Formel E er det Oliver Rowland og Sasha Fenestraz som kjører for Nissan teamet.

28. mars 2024, rett i forkant av den første Tokyo E-Prix noensinne, kunngjorde Nissan sin langsiktige engasjement til Formel E og ble den første bilprodusenten som meldte seg på Gen4-æraen som varer til 2030. Dette forsterker Nissans Ambition 2030 der elektrifisering og omstilling til nullutslipp, er viktige elementer. Nissan kjører Formel E for å bringe spenning og engasjement til et globalt publikum, og deltagelsen er en del av målet om å oppnå karbonnøytralitet på tvers av virksomheten og livsyklusen til alle produkter innen 2050. Nissan har til hensikt å kun tilby helekstriske bilmodeller i Europa fra 2030, og er allerede godt i gang på veien. Uttrykket «from road to track and track to road», beskriver at Nissan overfører kunnskap, teknologi og erfaring fra racerbanen til ordinære biler, som kommer nåværende og fremtidige kunder til gode.

Fakta om Formel E

ABB FIA Formel E World Championship ble den første globale sporten som ble sertifisert med null karbonavtrykk fra starten tilbake i 2020. Alle bilene i mesterskapet drives av elektrisitet, og serien fungerer som en konkurransedyktig plattform for å teste og utvikle det siste innen elektrisk teknologi. Verdens største produsenter kjører mot hverandre på gatebane, og Formel E fremmer bruken av bærekraftig mobilitet i bysentrum i et forsøk på å bekjempe luftforurensning og redusere effekten av klimaendringer.

Bilder? Se lenken:

Vil du vite mer om Nismo og Formula E, se lenken

www.nismo.com

Om Nissan AMIEO (Afrika, Midt-Østen, India, Europe & Oceania)
Nissan sikter på å bli et bærekraftig selskap, med et driv mot en renere, tryggere og mer inkluderende verden.

Bærekraft er kjernen til Nissan’s langtidsvisjon; Ambition 2030. Som et svar på de kritiske miljø-, samfunns- og kundebehov, går vår strategi ut på å levere elektrifiserte modeller og teknologisk innovasjon i nøkkelmarkeder globalt, og styrke mobilitet med mer. Ambition 2030 støtter Nissan’s mål, som er å bli karbon nøytral på tvers av livssyklusene til produktene og operasjonene innen 2050. Nissan AMIEO regionen, med EV36Zero i kjernen, er klargjort for å akselerere skiftet til en elektrifisert fremtid.

For mer informasjon om Nissan’s produkter, ytelser og forpliktelse til bærekraftig mobilitet, besøk nissan-global.com. Du kan også følge oss på Facebook, Instagram, X og LinkedIn og se alle våre seneste videoer på YouTube.

Stian Thrane

Kommunikasjonssjef, Nissan Nordic Europe – Norge

Tlf.: 92416110

E-post: sthrane@nissan-europe.com

Marina Maneas Bakkum

Kommunikasjonsdirektør, Nissan Nordic Europe (Norden)

Tlf.: 90021343

E-post: mmaneasbakkum@nissan-europe.com

Stian Thrane

Pressekontakt Communications Manager PR 92416110

Nissan Nordic Europe - Norge.

Nissan Nordic Euope - Norge. Importør av personbiler og varebiler i Norge.

Nissan Nordic Europe - Norge.

Nissan Nordic, Norsk filial av Nissan Nordic Europe Oy Finland c/o Nissan Nordic Europe Oy Keilasatama 5