Nissan går over til bruk av resirkulert aluminium for å oppnå kraftig reduksjon av CO2-utslipp

Asker, 19.september 2024

Nissan går over til bruk av resirkulert aluminium i bilproduksjon, noe som gir mye lavere CO2-utslipp (*1). Nissan starter opp prosessen fra og med regnskapsåret 2024 (*2) og har som mål å ha fullført hele prosessen innen 2030. Målet er å redusere CO2 utslipp kraftig i produksjon av dagens og kommende bilmodeller.

Aluminium står for ca 10% av bilens vekt. Gjennom å bruke aluminium med lavt CO2 utslipp vil Nissan ta et viktig steg i retning karbonnøytralitet. Nissan har som mål å oppnå dette for hele livssyklusen (*3) for sine kjøretøy innen 2050.

Grønt aluminium produseres ved bruk av elektrisitet fra ikke-fossilt brensel og kan redusere CO2-utslipp under produksjon med rundt 50% (*4). I tillegg kan resirkulert aluminium redusere CO2-utslippene med rundt 95% (*4). Nissan har kjøper aluminiumsplater med lav CO2 fra Kobe Steel, Ltd. og UACJ Corporation, for biler produsert i Japan. Fremover vil Nissan bruke aluminium med lavere CO2 for alle aluminiums-deler for å redusere Co2-utslippene ytterligere.

For alle nye modeller produsert fra regnskapsåret 2027 vil det la-CO2 aluminium bli benyttet. For nåværende modeller tar Nissan sikte på å starte innkjøp av hjul, chassisdeler, akseldeler og ledningsnett laget av grønt aluminium i Japan, USA og Europa fra dette regnskapsåret.

Nissan har stort fokus på bærekraft og karbonnøytralitet, og jobber for en renere, tryggere og mer inkluderende verden. Nissan vil fortsette å akselerere innsatsen for å realisere et bærekraftig samfunn.

*1 Deler som bruker en liten mengde aluminium er ikke inkludert.

*2 Nissan Motor Co., Ltd. sitt regnskapsår går fra 1. april til 31. mars.

*3 Inkluderer råvareutvinning, produksjon, bruk og resirkulering eller gjenbruk av kjøretøy.

*4 Forholdet mellom aluminiumråvarer som er raffinert med elektrisitet fra kullkraftproduksjon

Om Nissan AMIEO (Afrika, Midt-Østen, India, Europe & Oceania)
Nissan sikter på å bli et bærekraftig selskap, med et driv mot en renere, tryggere og mer inkluderende verden.

Bærekraft er kjernen til Nissan’s langtidsvisjon; Ambition 2030. Som et svar på de kritiske miljø-, samfunns- og kundebehov, går vår strategi ut på å levere elektrifiserte modeller og teknologisk innovasjon i nøkkelmarkeder globalt, samt styrke mobilitet med mer. Ambition 2030 støtter Nissan’s mål, som er å bli karbon nøytral på tvers av livssyklusene til produktene og operasjonene innen 2050. Nissan AMIEO regionen, med EV36Zero i kjernen, er klargjort for å akselerere skiftet til en elektrifisert fremtid.

For mer informasjon om Nissan’s produkter, ytelser og forpliktelse til bærekraftig mobilitet, besøk nissan-global.com. Du kan også følge oss på Facebook, Instagram, X og LinkedIn og se alle våre seneste videoer på YouTube.

Kommunikasjonssjef, Nissan Nordic Europe – Norge

Tlf.: 92416110

E-post: sthrane@nissan-europe.com

Marina Maneas Bakkum