Maja Lundes bok har blitt film – her er traileren

Maja Lundes bok har blitt film – her er traileren

Suksessforfatter Maja Lunde har skrevet manus til Flukten over grensen. Familiefilmen er basert på hennes prisvinnende bok fra 2012. Dette er en spennende, rørende og tankevekkende historie basert på historiske hendelser.

Hoved-trailer Flukten over grensen:

Høyoppløselige bilder og trailer kan lastes ned her: https://medie.filmdistributorer.no/Account/Login?ReturnUrl=%2F

-Dette har vært et hjertebarn for meg hele veien og endelig har det blitt film. Jeg håper og tror dette er en film mange vil få glede av, både barn og voksne. Det som er så sterkt med akkurat dette er at da jeg startet arbeidet var det 2. verdenskrig som var tema men dessverre har det blitt mer og mer aktuelt etter hvert i prosessen at dette er her nå. I hvert eneste klasserom sitter det elever som har vært på flukt. Vi må huske at dette er en del av vår nære norske historie. Filmen har faktisk blitt viktigere nå enn det den var da jeg begynt å jobbe med den, sier Maja Lunde.

-Vi er stolte over å endelig kunne vise en smakebit fra «Flukten over grensen» Dette er en film vi håper kommer til å bli sett av hele familien når den kommer på kino. Det er en spennende og rørende film som vi merker at treffer både barn og voksne» sier produsent Cornelia Boysen

Flukten over grensen får kinopremiere over hele landet 14. februar 2020.

Det er desember 1942, og fire barn er på flukt. Sarah og Daniel er jøder og skal sendes ut av landet. De har gjemt seg i kjelleren til Otto og Gerdas familie, men nå er de oppdaget og foreldrene arrestert. Otto og Gerda bestemmer seg for å hjelpe sine nye venner. Gjennom snøtunge skoger flykter de fire barna fra tyske soldater. Målet er å komme seg til Sverige. Det blir en flukt på liv og død. Heldigvis møter de gode hjelpere underveis. Men hvem kan de egentlig stole på?

Vi har fortalt historiene igjen og igjen, på film, bøker i aviser, men alltid for voksne. Endelig kommer en film fra krigen for hele familien. Flukten over grensen er en spenningsfilm om tillit og vennskap, om frykt og om stort mot hos små mennesker.

I rollene finner vi blant andre: Anna Sofie Skarholt, Bo Lindquist-Ellingsen, Samson Steine, Bianca Ghilardi-Hellsten, Henrik Siger Woldene, Morten Svartveit, Kari Simonsen og Thea Borring Lande.

Produsent Maipo Film er en av Norges ledende aktører innen produksjon av spillefilm og dramaserier. Med over 40 produksjoner bak seg siden oppstarten i 2000, har selskapet et solid fundament i det norske og internasjonale markedet.

Etter at publikumssuksessen Elling ble nominert til Oscar for beste fremmedspråklige film i 2001, har Maipo Film produsert en rekke prisvinnende og kritikerroste filmer og serier for et stort publikum. Deriblant Sundance-vinner Sykt lykkelig, Karlovy Vary-vinner Kunsten å tenke negativt og Canneseries-vinner Lykkeland.

Maipo Film har de siste ti årene markert seg som ledene på familiefilmer. I 2013 ble Jul i Flåklypa, den første i trilogien om Solan og Ludvig, en av tidenes mest sette norske filmer på kino. De senere årene har selskapet hatt stor suksess både lokalt og internasjonalt med de to filmene om Askeladden.

Tittel: Flukten over grensen
Regi: Johanne Helgeland
Produsent: Cornelia Boysen
Manus: Maja Lunde
Premiere: 14. februar 2020
Produksjonsselskap: Maipo film

Nordisk Film Distribusjon har stått bak brorparten av de siste årenes store norske publikumssuksesser, bl.a. Hodejegerne,Kon-Tiki, Max Manus, Kongens nei, Flåklypa-trilogien, Skjelvet, Bølgen og Snekker Andersen og Julenissen.Ved siden av nordiske og internasjonale block­bustere som Twilight, La La Land,Green Book og The Hunger Games-seriene.