Gå videre til innhold
Hanna Wird, markedssjef Nexans Norden, håper at så mange kunder som mulig bruker klimadata i anskaffelser og produktvalg.

Nexans og EFO gjør tilgangen til klimadata enklere

• Nexans har, i samarbeid med Elektroforeningen (EFO), nylig tatt et viktig skritt for å gjøre klimadata tilgjengelig digitalt i EFO-databasen og produktdatamaler (PDT)
  • Nå er det enklere å finne CO2-utslippstall på artikkelnivå digitalt nedlastbart i EFO databasen på mange av Nexans artikler

- Vi synes det er viktig at detaljerte klimadata er tilgjengelig digitalt for å fremme miljøtransparens og påskynde bruk av dataene. Vi håper dette initiativet vil forenkle hverdagen for hele verdikjeden og bidra til mer klimasmarte valg, forteller Hanna Wird, markedssjef hos Nexans i Norden.

Dataene kan enkelt hentes ut eller lastes ned fra EFO via API eller lignende. De er tredjepartsverifiserte og fra publiserte miljødeklarasjoner (EPD/PEP). Dataene er tilgjengelige på produktnivå og for de ulike fasene (A1-A3, A5, A5), og er spesifisert i henhold til den etablerte standarden ISO 22057 (digital kommunikasjon av miljøprestasjoner).

EPD eller PEP - hva er forskjellen?
EPD (Environmental Product Declaration) og PEP (Product Environmental Profile) har samme funksjon, følger de samme etablerte standarder, og er likestilte i den forstand at de begge formidler produkters miljøpåvirkning basert på livssyklusanalyser.

EPD omfatter et bredt spekter av produkter (som f.eks. sement, isolering, asfalt osv.), mens PEP fokuserer mer spesifikt på elektriske og elektroniske produkter. Nexans har derfor valgt å bruke PEP istedenfor EPD.

Alle Nexans’ miljødeklarasjoner er tredjepartsverifiserte, samt godkjente og publiserte av PEP-EcoPassport. Lenker til PDF-dokumentene finnes både i EFO-databasen, på Nexans’ hjemmeside og publisert i PEP-ECO-Passport Portalen.

80% dekning
Med over 80% av salget i Norge nå dekket av miljødeklarasjoner, understreker Nexans sin posisjon som en bevisst produsent som legger stor vekt på klimapåvirkningen av sine produkter.

- Det er en kompleks og tidkrevende prosess å ta frem miljødeklarasjoner, og vi er derfor stolte over å ha nådd en så høy dekningsgrad, sier Hanna Wird. Dermed ønsker vi selvfølgelig at så mange kunder som mulig bruker disse dataene og tar bevisste valg, legger hun til.

Noen produkter er mer kompliserte enn andre, f.eks. våre smarte kabelløsninger som består av mange ulike elementer. Disse finnes ennå ikke i EFO-basen, men kan ofte tas frem på forespørsel.

- Vi må ta inn over oss at vi er i en tidlig fase, fortsetter Wird. Utviklingen når det gjelder både datatilgang og materialvalg går i et ekstremt raskt tempo, samtidig som miljødeklarasjonene kan være gyldige i opptil fem år. Derfor bør dataene fortsatt brukes med godt skjønn. Vi lærer kontinuerlig: det som er en sannhet i dag, er ikke nødvendigvis det i morgen. Det faktum står vi ydmyke overfor, legger Wird til.

EFO glad for det gode samarbeidet
EFO har et godt samarbeid med sine medlemmer, og er stolt over å endelig kunne publisere de første produktdatamalene for kabel.

- Det er inspirerende å se hvordan flere av våre medlemmer engasjerer seg i utviklingen av produktdatamaler. Dette kommer ikke bare EFO, men hele bransjen til gode, forteller Phillip Tran, Teknologidirektør i EFO.

Om Nexans Norway

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspent sjøkabelsystemer. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Langhus og i Halden. Nexans Norway er en del av Nexans-konsernet, med cirka 28 500 medarbeidere i 41 land. Nexans er ledende i veien mot en ny verden med elektrifisering: sikker, bærekraftig, fornybar, dekarbonisert og tilgjengelig for alle. Nexans er forpliktet til Netto Null i 2050, iht. Science Based Targets (SBTi) og kan skilte med Ecovadis Platinum og A-karater fra CDP.
Se mer på www.nexans.no eller nexans.com.

Om Elektroforeningen (EFO)

EFO er en bransjeforening for leverandører og grossister av elektroteknisk materiell, utstyr og løsninger. Pr. i dag har EFO 173 medlemmer og disse har aktivitet i alle landets fylker. EFO driver Norges største varadatabase for elektroprodukter, EFObasen, med rundt 260.000 produkter med tilhørende produktinformasjon – og er en aktiv pådriver for digitalisering av byggebransjen.

Emner

I mer enn et århundre har Nexans spilt en avgjørende rolle for elektrifiseringen av verden, og er sterkt engasjert til å elektrifisere fremtiden. Med ca. 28 500 medarbeidare i 41 land, baner gruppen vei for en ny verden med trygg, bærekraftig og karbonnøytral elektrisitet som er tilgjengelig for alle.

I 2023 genererte Nexans 6,5 milliarder euro i standard salg. Konsernet er ledende innen design og produksjon av kabelsystemer og tjenester innen fire store virksomhetsområder: Kraftproduksjon og overføring, Distribusjon, Drift og Industri & Løsninger.

I denne bransjen var Nexans var det første selskapet som opprettet en stiftelse for å støtte bærekraftige initiativer som kan gi vanskeligstilte samfunn over hele verden tilgang til energi. Konsernet er anerkjent på CDP Climate Change A-listen som en global leder innen klimahandling og har forpliktet seg til netto nullutslipp innen 2050 i tråd med initiativet Science Based Targets (SBTi).

Nexans. Elektrifiser fremtiden.

Nexans er notert på Euronext Paris, avdeling A.

For mer informasjon, se www.nexans.com

Pressekontakt Head of Communications, Nexans BU Nordics +46 (0)70-588 05 92

I over et århundre har Nexans spilt en avgjørende rolle i verdens elektrifisering og er engasjert i å elektrifisere fremtiden. Med cirka 28 500 personer i 41 land baner konsernet vei for en ny verden av sikker, bærekraftig og fossilfri elektrisitet som er tilgjengelig for alle. I 2023 genererte Nexans 6,5 milliarder euro i standardomsetning. Konsernet er ledende innen design og produksjon av kabelsystemer og tjenester innen fire hovedområder: Power Generation & Transmission, Distribution, Usage og Industry & Solutions. Nexans var det første selskapet i sin bransje til å opprette en stiftelse som støtter bærekraftige initiativer og gir tilgang til energi for vanskeligstilte samfunn over hele verden. Konsernet anerkjennes på CDP Climate Change A-listen som en global leder innen klimatiltak og har forpliktet seg til å oppnå netto nullutslipp innen 2050 i tråd med Science Based Targets-initiativet (SBTi).

Nexans. Electrify the future.

Nexans er notert på Euronext Paris, compartment A.
For mer informasjon, besøk www.nexans.com

Freserveien 1
514 70 OSLO