Sjekk ut denne unike væroversikten

Sjekk ut denne unike væroversikten

Nordmenn er værhaner - kjøper vifter og aircondition for sent

Like sikkert som at varmebølgene kommer, vil det rapporteres i media om butikker som er tomme for vifter og aircondition. For første gang kan NetOnNet nå dele innsikt som avslører hvor ekstremt temperaturavhengig nordmenn er. Konklusjonen er enkel: Nordmenn evner ikke å planlegge for sommervarmen. Først når det blir varmt løper vi for å kjøpe vifter og aircondition. Tallene viser at desperasjonen øker, grad for grad.

Ved å sammenligne temperaturer dag for dag og faktiske salg av vifter og aircondition kan NetOnNet nå dokumentere hvordan hver minste varmebølge gjennom sommeren får nordmenn til å snu seg som værhanen.

- Det mest påfallende med vår research er at det ser ut til at nordmenn ikke får med seg værmeldingene. Varmen komme sjeldent helt ut av det blå - bokstavelig talt. Det ser nemlig ut som at en varm dag og en varm natt må til for at nordmenn går til innkjøp av vifter og aircondition, selv om det i realiteten har vært mulig å se flere dager i forveien at det kommer en varmebølge. Det handles lite vifter og aircondition rett før varmen slår til sammenlignet med når varmen allerede har kommet, sier Peter Andersson i NetOnNet.

Han sammenligner planleggingen av å kjøpe vifter og aircondition med julegavehandelen.

- Det er nesten like sikkert at det kommer én eller flere varmebølger i løpet av sommeren som at det kommer en julefeiring. Likevel virker det som at vi blir like overrasket hvert år. Og der vi merker at nordmenn stadig blir flinkere til å planlegge julegavehandelen, ser vi ikke samme tendens med vifter og aircondition.

Basert på historiske salgs- og værdata fra mai, juni og juli i 2021 har NetOnNet sammenlignet salg av vifter og aircondition i osloområdet med temperaturene. Korrelasjonen er påfallende.

- Vi vet selvsagt at varmt vær fører til mer salg av vifter og aircondition, på samme måte som at kaldt vær på vinteren fører til salg av varmeovner. Vi ønsket likevel å se mer nøyaktig på dette. På denne måten er det også enklere å sørge for at vi har tilstrekkelig med produkter tilgjengelig på de ulike tidspunktene gjennom sommeren.

Peter Andersson beskriver fjorårets trender slik:

Den første varmebølgen:

- Etter en kald mai, med gjennomsnittstemperatur på ca 12 grader tok været seg skikkelig opp i slutten av mai og begynnelsen av juni. Da var den gjennomsnittlige temperaturen nesten 24 grader og sommeren var for alvor i gang. Det var i denne perioden flest kjøpte vifter og aircondition og salgsøkningen var på elleville 1098% i snitt pr dag sammenlignet med dagsgjennomsnittet ellers i mai.

Den andre varmebølgen:

- Mens midten av juni var mer moderat ble det tydelig varmere i det vi gikk inn i fellesferien, i slutten av juni og starten av juli. I snitt var temperaturen i denne perioden ca 23 grader, noe som førte til at mange kjøpte produkter for kjøle seg ned. Selv om det også her var en solid økning i salget var det ikke like ekstremt som ved den første varmebølgen - naturlig nok på grunn av at mange allerede hadde sikret seg en vifte eller aircondition.

Den siste varmebølgen:

- Store deler av slutten av juli ga oss de høyeste temperaturene i 2021. Her snittet dagene på over 25 grader i Oslo (basert på værdata fra Gardermoen). Dette førte til at mange som ikke hadde behøvd vifte eller aircondition i løpet av de første varmeperiodene nå måtte bite i det sure og varme eplet og gå til innkjøp av en kjølende redning. Her så vi en salgsvekst på nesten 500% sammenlignet med starten av sommerperioden.

I følge NetOnNet er opplevelsen av korrelasjon mellom temperatur og salg av kjølende produkter ganske lik hvert eneste år og 2022 er trolig ikke noe unntak.

- Dessverre vet vi at klimaendringene er store og at dette ikke er en forbigående trend, så det er ingen grunn til å tro at dette ikke kommer til å gjelde også i år - og i årene fremover. Allerede ser vi en tilsvarende tendens i år og spesielt med varmebølgen vi har fått nå i slutten av juni - med stor salgsøkning, sier Peter Andersson og avslutter:

- Vi ser også at mange i større grad foretrekker aircondition enn tradisjonelle vifter, ettersom dette kan bidra til å skape et bedre inneklima – noe vi merker at blir stadig viktigere for nordmenn. Det beste rådet vi kan gi er å forsøke å handle vifter eller aircondition når ikke alle andre skal handle det. Da er du klar allerede når den første varmebølgen inntreffer - for den vil komme. Ved å vente til det allerede har blitt varmt kan du risikere at det er tomt for de produktene du er på jakt etter. Det kan bli en svett affære.

Bakgrunn og data:

• Grafen tar utgangspunkt i gjennomsnittlig daglige salg av vifter og aircondition henholdsvis i periodene 01.05-27.05, 28.05-11.06, 12.06-22.06, 23.06-06.07, 07.07-12.07, 13.07-26.07 og 27.07-31.07 i 2021.
  • De utvalgte periodene er definert med bakgrunn i tydelige temperaturendringer, ettersom det er temperaturendringenes påvirkning av salg som er undersøkt.
  • Temperaturene som oppgis er gjennomsnittlig makstemperatur på Oslo Gardermoen i de definerte periodene.
  • De historiske værdataene er hentet fra wunderground.com.
  • Data for salg av vifter og aircondition er hentet fra NetOnNet, basert på fysisk salg fra Lagershop på Alnabru og Liertoppen samt fra online salg.

Siden 1999 har NetOnNet solgt forbrukerelektronikk fra egne og kjente merker direkte fra lageret. Vårt fokus er å forenkle alt vi kan for å tilby forbrukerelektronikk billigere enn andre. Dette er mottoet til hele NetOnNet og er basert på vårt unike selvbetjeningskonsept. Kunder velger NetOnNet, ikke bare fordi vi har lave priser, men også fordi vi gjør det lettere og mer redelig med fokus på kunden selv. Slik skaper vi merverdi og et sterkt forhold til våre kunder. NetOnNet selger til forbrukere og bedrifter på nett samt gjennom våre 29 Lagershopper i Sverige og Norge. Selskapets hovedkontor ligger i handelsbyen Borås i Sverige.

Åsa Bratt

Pressekontakt PR- og kommunikasjonssjef +46 704 888822