Nestlé støtter overvektsprogram for barn

Barn som er overvektige ved seks års alder har stor risiko for å utvikle fedme som på sikt kan føre til diabetes. Prosjektet STOPP (Stockholm Obesity Prevention Program) som drives av Professor Claude Marcus på Karolinska instituttet undersøker nye metoder for å øke fysisk aktivitet blant barn. Forebyggende arbeid er avgjørende for å hindre at barn rammes av overvekt i tidlig alder. Foreldre, skole, helsestasjonen, media, myndigheter og næringsmiddelsindustrien – alle kan bidra.

Overvektsprosjektet startet for ca. ti år siden med et skoleprosjekt som viste at om man fjernet sukkerholdige matvarer  og gav barna sunn mat så minsket andelen som utviklet overvekt og fedme under en fireårsperiode.

Samtidig kunne vi konstatere at barn er skremmende fysisk inaktive på fritiden. Barn er mer fysisk aktive på skolen enn på beste leketid i helgene, sier Claude Marcus. Selv om kompenserer med flere gymtimer på skolen, så tapes dette når barna ikke er aktive i helgene. Med dagens teknikk og ulike typer spill er det altfor enkelt å ha det gøy uten å bevege på seg. I dette studiet har vi sett at forandring krever engasjement fra både foreldre og skolen. Ut fra denne erfaringen har vi nå startet ulike prosjekter, fortsetter Claude Marcus.

STOP-Programmet omfatter ulike prosjekt:

Early STOPP
hjelper barn fra ett års alder med overvektige foreldre å bli fysisk aktive, samt gå gjennom familiens kost – og søvnvaner. Prosjektet skjer i samarbeid med helsestasjonene. Foreldre og barn får informasjon, og visse familier får en personlig coach som skal støtte familiens livsstilsforandringer. Målet med prosjektet er å følge barnets utvikling til de blir 6 år – når man vet at fedme utvikles.

STOPP 8 programmet retter seg også mot fysisk inaktivitet. Barn i åtteårsalderen har blitt motivert til mer fysisk aktivitet ved hjelp av personlige coacher. Barnas aktivitetsnivå har blitt undersøkt.

-       Så langt i programmet ser vi at coachingen har gitt barna økt livskvalitet, men dessverre har de ikke blitt mer fysisk aktive, sier Claude Marcus. Prosjektet ser nå på sammenhengen mellom ulike kostfaktorer, blant annet omega-3 fett og fysisk aktivitet.

Nestlé Healthy Kids Program støtter økt aktivitet blant barn

Sammenhengen mellom fysisk inaktivitet, overvekt og diabetes er slående og for å møte problemet trengs samarbeid mellom alle parter – foreldre, skole, helsestasjoner, organisasjoner, media og myndigheter. Til og med næringsmiddelindustrien har en viktig oppgave. Gjennom Nestlés støtte til STOPP i Sverige vil vi følge programmet og se hvordan vi kan bidra til økt fysisk aktivitet blant barn.

Ler mer om forebygging av overvekt hos barn på Karolinska Institutet: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=40760&l=sv&_sm_au_=iVVH5pJj80DQnR6N

Om Nestlé Healthy Kids Program: Nestlé Healthy Kids Programme

Mer informasjon om diabetes: http://www.diabetes.no/

Ved spørsmål, kontakt:
Marianne Aaberg
Kommunikasjonssjef Nestlé Norge
E-post: marianne.aaaberg@no.nestle.com

Nestlés historie i Norge går helt tilbake til 1898 med Viking melk. I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Jede, Kaffeknappen, Hjem-is, Purina og Health Science.
Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 230 ansatte, og omsetter for 1,6 milliarder kroner (2011).
For oss på Nestlé er Creating Shared Value (CSV) måten vi driver virksomhet på. Creating Shared Value betyr at vi må skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. I tillegg må vi følge våre forretningsprinsipper. Disse omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk.

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Nestlé Norge

Fornebuveien 7-9