Axel Heiberg-Andersen, Kommunikasjonssjef i Nestlé Norge

Ny blogg for Nestlé-ansatte!

Hei!

Mitt navn er Axel Heiberg-Andersen, og jeg jobber som kommunikasjonssjef i Nestlé Norge. Sammen med HR-avdelingen har vi bestemt oss for å etablere en blogg, for å fortelle omverdenen om hvordan det er å jobbe i Nestlé, og hva vi fyller tiden vår med. Planen er at det skal komme minst ett blogginnlegg i måneden, der nye kolleger slipper til hver gang – for å fortelle om sin hverdag. Og er det noen som er ekstra flinke, vil de selvfølgelig få muligheten flere ganger!

De fleste har hørt om Nestlé, men de færreste vet så mye om oss. La oss derfor begynne med noen tørre fakta: Nestlé er verdens største mat- og drikkevareselskap, fra Sveits, og fyller 150 år i år. Vi er hele 340.000 ansatte globalt, men i Norge er vi rundt 300. Du kjenner sikkert til produkter som Nescafé, Nescafé Dolce Gusto, frokostblandingen Cheerios, buljongterninger fra Maggi, Nespresso, Nesquik, sjokoladen Lion og dyrematen Friskies? Alt det er produkter fra Nestlé, men det er bare en liten del av porteføljen vår.

Selv har jeg jobbet i Nestlé i litt over halvannet år. Jeg er siviløkonom fra NHH, og har jobbet fire år som journalist. Da jeg fikk muligheten til å begynne og jobbe for Nestlé, var jeg ikke i tvil om at det var noe jeg måtte takke ja til. Jeg er en del av et nordisk team, blant annet med en sjef som sitter i København, og lokale kommunikasjonssjefer i Sverige, Finland, Danmark – og meg her i Norge. Som et stort, utenlandsk selskap kan det nok være litt vanskelig for utenforstående å få tak på hvordan Nestlé jobber og hva vi står for. Derfor er det kommunikasjonsavdelingens overordnede mål å øke kjennskapen og ikke minst tilliten til Nestlé blant nordiske forbrukere, dagligvarekjedene, media, politikere, organisasjoner og helsemyndighetene – for å nevne noe. Vi tror på åpenhet og dialog, og min oppgave er å formidle blant annet hvordan Nestlé jobber med miljøutfordringer, sosiale utfordringer og hvordan vi gjør produktene våre sunnere.

I morges hadde jeg for eksempel et møte med Anja og Anne i Regnskogfondet*, en organisasjon som jobber for å bevare regnskogen. Palmeoljeproblematikken er noe som opptar både Regnskogfondet og Nestlé, og i dag ga jeg dem en oppdatering på arbeidet vi har gjort det siste året for å sørge for en mer bærekraftig palmeoljeindustri. Det er viktig for Nestlé at Regnskogfondet har innsikt i vårt ambisiøse arbeid, og slike møter er også en fin anledning for dem til å utfordre oss i det videre arbeidet. Jeg tok med meg flere spørsmål fra møtet som jeg de neste dagene vil diskutere med kolleger i Sveits, for å kunne gi Regnskogfondet gode svar.

I morgen reiser rett under 100 Nestlé-ansatte til Mjøsregionen på kombinert salgsmøte og feiring av 150-årsjubileet vårt. Det var nemlig på Kapp ved Mjøsa Nestlés historie i Norge begynte, for ca 125 år siden. Gleder meg!

Axel

*om Anja og Anne leser dette, vil de kanskje stusse over at det er en uke siden jeg var hos dem. Det ble rett og slett litt forsinkelser på første bloggpost.

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Nestlé Norge

Fornebuveien 7-9