Munch-kunstverk på tur Norge rundt

Munch-kunstverk på tur Norge rundt

12. desember i år går startskuddet for Munch 150, jubileumsfeiringen for Edvard Munchs 150nde fødselsdag. Det vil blant annet markeres ved at et av kunstnerens hovedverk, Selvportrett med sigarett, sendes på norgesturné. I en koffert, og med uvurderlig hjelp fra Sparebankstiftelsen DNB NOR.

- Edvard Munchs posisjon i kunstverdenen er større enn vi tror, sier Frode Helgerud, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB NOR. At Munch 150 har initiert tiltak som bringer Munchs kunst ut av museene er både prisverdig og kreativt. At dette kan kombineres med spennende aktiviteter i norske skoler gjør tiltaket enda mer verdifullt. I Sparebankstiftelsen DNB NOR ønsker vi å bidra til gode formidlingsprosjekter. ”Munch i koffert” og ”Få øye på Munch” er to prosjekter vi er glade for å kunne være med på å realisere, sier Frode Helgerud

Munch i koffert
Selvportrettet reiser og stilles ut i en spesialbygget koffertliknende kasse, som har gitt utstillingen navnet Munch i koffert. Startskuddet går på Svalbard Museum på Edvard Munchs fødselsdag den 12.12. 2012. Ferden fortsetter så sydover til seks andre utstillingssteder før den ender i Oslo i mai. Der vil maleriet inngå i den store jubileumsutstillingen ”Munch150”.

- Sparebankstiftelsens støtte til Munch 150 har vært helt avgjørende for å få til et flott program for jubileumsåret, sier kommunikasjonsdirektør Bård Hammervold ved Munch-museet. Prosjektene ”Munch i koffert” og ”Få øye på Munch” kunne ikke vært gjennomført uten denne støtten. Stiftelsen bidrar dermed til å styrke interessen for Edvard Munch og hans kunstnerskap, sier Hammervold.

Få øye på Munch
I sin tid benyttet også Munch seg av moderne teknologi, og fotografiet fungerte som skissebok. Gjennom det reisende digitale verkstedet Få øye på Munch vil dagens ungdomskoleelever få tilgang til et klassesett med iPads til fotografering og bilderedigering. Med utgangspunkt i Munchs varierte uttrykksmåter får elevene bruke sine kreative evner og skape egne bilder og lære om Edvard Munchs arbeidsmetoder.

- Nasjonalmuseet hatt over flere år hatt glede av samarbeidet med Sparebankstiftelsen, ikke minst med hensyn til større kunstinnkjøp. Når stiftelsen nå bistår oss med å bringe et originalverk av Munch ut til hele Norge, samt finansierer et eget opplegg for barn og unge, gir dette hele jubileumsprosjektet et betydelig løft, sier Nasjonalmuseets direktør Audun Eckhoff.

Sparebankstiftelsen DNB NOR er en ideell stiftelse som gir gaver til allmennyttige formål. Stiftelsens visjon er å utløse gode krefter. Munch 150 er en markering av at det er 150 år siden Norges største kunstner, Edvard Munch, ble født. I løpet av 2013 vil det bli avholdt en rekke kulturarrangementer for å feire kunstneren og hans verk. Høydepunktet i jubileumsåret vil være den store jubileumsutstillingen som vises i Oslo fra 2. juni til 13. oktober.

Munch 150 er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet for kunst og Munchmuseet.  Detaljer om jubileumsprogrammet finnes på www.munch150.no.

For intervjuer og mer informasjon, vennligst kontakt:

Administrerende direktør Frode Helgerud, Sparebankstiftelsen DNB NOR,
Tel.: +47 90 51 85 24  E-post: frode.helgerud@sparebankstiftelsen.no

Direktør Audun Eckhoff, Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design
Tel: +47 21 98 20 00  E-post ved: mimi.wiik@nasjonalmuseet.no

Kommunikasjonsdirektør Bård Hammervold, Munchmuseet
Tel.: +47 99 58 31 20   E-post: bard.hammervold@munch.museum.no

Selvportrett med sigarett – informasjon om kunstverket
 I Selvportrett med sigarett fra 1895, har Edvard Munch framstilt seg selv som en gåtefull og moderne kunstner. Ansiktet er vendt mot betrakteren og blikket er rettet ut av bildet. Han står i et udefinert rom og er sterkt belyst nedenfra. Ansikt og hender framstår nesten selvlysende. Denne betoningen av hånd og hode er iøynefallende, men for en kunstner er nettopp disse legemsdelene de viktigste. Hånden er plassert på brystet; sentralt i bildets komposisjon, og over hjertet. Tankefull retter han sitt intense blikk mot betrakteren, men han ser vel så mye inn i seg selv som ut i en ytre verden.

Munch var 31 år gammel da han malte dette selvportrettet, og hadde et par år tidligere tilhørt kretsen med tilhold i vertshuset ”Zum Schwarzen Ferkel” i Berlin. En sentral skikkelse der var August Strindberg, men også den polske dikteren og pianisten Stanislav Przybyszewski og hans norske kone Dagny  Juel var viktige for Munch.

Przybyszewski var bidragsyter til den første monografien om Munch. Strindbergs interesse for mystikk og det okkulte, og hans tanker om sine egne malerier kan ha hatt betydning for Munch. Strindberg anså seg selv som et medium, et mellomledd for eller overbringer av, det som ble nedfelt på lerretet.
 Maleriet ble kjøpt fra kunstneren i 1895.

Billedkreditering: