Let the scream be heard – Dheeraj Akolkars Munch-film

Let the scream be heard – Dheeraj Akolkars Munch-film

Munch-museet og Nasjonalmuseet har gleden av å invitere pressen til førvisning av «Let the scream be heard» – den indiske regissøren Dheeraj Akolkars internasjonale dokumentarfilm om Edvard Munch.

Tid: Onsdag 23. oktober kl. 10.00
Sted: Munch-museet

Den nye dokumentarfilmen om Edvard Munch, «Let the scream be heard» skal vises av NRK på Munchs fødselsdag 12. desember. Vi har imidlertid gleden av å invitere pressen og spesielle gjester til en lukket førvisning allerede 23. oktober. Filmen er laget av den indiske regissøren Dheeraj Akolkar (Liv & Ingmar, 2012) og retter seg mot et internasjonalt publikum. Regissøren utforsker det universelle og tidløse i Munchs kunst og sier:

-I en verden der 15 minutter, eller kanskje bare 15 sekunder, i rampelyset synes å være tilfredsstillende for mange, stiller vi spørsmålet om hva som gjør at vi nå feirer en kunstner som Munch etter 150 år. For å finne svaret må vi gjøre en reise tilbake, inn i Munchs eget sinn.

Filmen er produsert av NordicStories og finansiert av jubileet Munch 150 med støtte fra Utenriksdepartementet og NRK.

Vi benytter også anledningen til å vise «The Sun», som er basert på Edvard Griegs pianokonsert i A-moll med Håvard Gimse og Oslo Filharmonien. Opptaket er gjort i Universitetets aula, og filmen er et møte mellom musikken og Edvard Munchs billedverden. Filmen er produsert av NordicStories i forbindelse med Munch-jubileet.

Kl. 10.00
Velkommen ved Elsebet Kjerschow, prosjektleder for Munch 150
Visning av «Let the scream be heard» - Dheeraj Akolkars dokumentarfilm om Edvard Munch

Kl.11.00
Intervjumuligheter. Regissøren, produsenten, museumsdirektørene og prosjektleder for Munch 150 er tilgjengelige for intervju

Kl. 11.30

Tlf. +47 21 98 20 19/ +47 936 06 155
elsebeth.kjerschow@nasjonalmuseet.no

Dheeraj Akolkar
Indiske Dheeraj Akolkar ble for alvor kjent i Skandinavia med dokumentarfilmen om Liv Ullmann og Ingmar Bergman, Liv & Ingmar (2012). Med sitt London-baserte produksjonsselskap Vardo Films arbeider Akolkar både i UK, India og Skandinavia. Akolkar er direktør for indiefestivalen Bombay Mix og grunnlegger av organisasjonen Grassroots Stories, som har spesialisert seg på å lage filmer som kan inspirere til sosial endring. Utvalgt filmografi:

Lagaan (Academy Award Nominee 2001)
Devdas (Cannes Showcase 2002, BAFTA nominated 2003)
Charas - A Joint Effort, Sala Bandar (official selection Rotterdam 2004, nominated Best Short Film Edinburgh 2004)
Black (Time magazine's fifth best film of the year 2006)

Let the scream be heard
Produsent: NordicStories AS, Oslo
Regissør: Dheeraj Akolkar
Lengde: 58 min
Sjanger: Dokumentar

«Let the scream be heard utforsker det universelle og tidløse i Edvard Munchs kunst.

The Sun
Produsent: NordicStories AS, Oslo
Regissør: Stein-Roger Bull
Fotograf: Hallvard Bræin
Lengde: 30 min
Sjanger: Kortfilm/Dokumentar

«The Sun» er basert på Edvard Griegs pianokonsert i A-moll, med Håvard Gimse og Oslo Filharmonien. Opptaket er gjort i Universitetets aula, og filmen er et møte mellom Griegs musikk og Munchs billedverden. Filmen er spesialprodusert i forbindelse med Munch 150.

NordicStories
NordicStories er et produksjonsselskap innen tv og film med fokus rettet mot kultur, kunst, drama og dokumentar.

Brynjulf Bulls plass 3