Derfor er PR i julen er en god idé

Blogginnlegg -

Derfor er PR i julen er en god idé

Julen er rett rundt hjørnet, og familietid og høytid står i fokus. På grunn av nettopp juleferien er det mange bedrifter som skrur ned tempoet litt, selv om det egentlig er det perfekte tidspunkt for å få målgruppens oppmerksomhet. Vi forteller deg hvorfor:

1. Mediene er i stort behov av innhold

Selv om de fleste skrur ned tempoet under julen, ja, til og med influenserne til en viss grad, så gjør ikke mediene det. Grip sjansen til å bygge relasjoner med mediene ved å gi dem innhold på tidspunktet de trenger det som mest. Og ja, vi kommer inn på spennende temaer du kan skrive om lenger ned.

2. Internettbruken øker i stor grad

Om du tenker etter; barn har fri fra skolen og de voksne tar en etterlengtet pust i bakken – scrolling gjennom sosiale medier, lese seg opp på nyheter, eller se å serier, film og TV. Når det er sagt – du har en fantastisk mulighet til å utnytte økningen av internettbruk for å skape og bygge bevissthet rundt varemerket ditt. Med en god pitch og viten om at mediene også er i behov av innhold, blir det rett og slett bingo.

3. Gi dem noe annet enn Black Friday- og juletilbud

November og desember betyr ofte ville kampanjer som fronter og oppmuntrer til shopping – både for deg selv og andre, og statistikken viser en alarmerende økning i kjøp på denne tiden av året.

Det betyr altså at det er en tilsynelatende etterspørsel etter innhold som ikke oppfordrer til forbruk – og det kan du dra nytte av.

Og så da – hva kan du skrive om?

Du har kanskje allerede gjort deg noen tanker mens du har lest dette blogginnlegget, men dersom du står litt fast har vi samlet noen ideer til hva du kan skrive om.

• Oppsummer året
    Sett sammen statistikk fra året som har gått og fremhev det viktigste i en pressemelding. Statstikk er en gullgruve for nyhetsproduksjon og slutten av året er perfekt for å peke på tall.

• Gi uttrykk for egen mening om nye lover og reguleringer
    Uttrykk hva du synes om nye lover og reguleringer som påvirker ditt område eller bransje. Snakk om følgene og konsekvensene i en pressemelding eller et debattinnlegg.

• Lag et juleinnlegg
    Hvordan påvirkes selskapet ditt av høytiden? Fortell om det i et blogginnlegg! Uansett om du er et teknologiselskap, en kaffeprodusent eller bilmekaniker, så har du en historie å fortelle. Er det vanligere med nettangrep under julen? Har du en hemmelig oppskrift på julekaffe? Er julen lavsesong for å sende bilen på service, og derfor en god mulighet for kundene dine å gjøre nettopp det? Del julehistorien din!

• Sett agendaen og prognosen for neste år
    Oppsummer året som har gått og sett agendaen for det neste i et blogginnlegg. Med et tydelig budskap og konkrete eksempler, kanskje i form av et nyttårsforsett, kan du bane vei for debatten ved å gå foran som et eksempel.

Har du litt ekstra tid til overs i ferien? Bruk den til å ha det litt gøy, ta frem noe hyggelig ferieinnhold og hold på kreativiteten!

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no