Onsdag 1.februar 2023, signertes en ny femårig avtale mellom INPEX Idemitsu Norge AS og MUNCH. Foto @Munchmuseet

INPEX IDEMITSU NORGE FORTSETTER SAMARBEIDET MED MUNCH I NY, OMFATTENDE AVTALE

Onsdag 1.februar 2023, signertes en ny femårig avtale mellom INPEX Idemitsu Norge AS og MUNCH. INPEX Idemitsu har lang tradisjon for sosialt engasjement, og partnerskapet har en historie til museet som strekker seg over 30 år.

Med den nye avtalen har INPEX Idemitsu bidratt med over 100 millioner kroner siden samarbeidet startet i 1991. Selskapet har vært helt sentralt for å realisere store prosjekter. Dette innebærer blant annet; påbygg og rehabilitering av museet på Tøyen, konservering av maleriene Skrik og Madonna etter ranet i 2004, ambisiøse utstillinger med Edvard Munch i møte med kunstnere som Van Gogh, Jasper Johns og Robert Mapplethorpe. I 2019 ble det plantet fem japanske kirsebærtrær foran museet i Bjørvika for å markere partnerskapet. Åpningen av nye MUNCH med omfangsrikt og variert programinnhold er også et av høydepunktene.

Selskapet har lang historie som sponsor av MUNCH. På begynnelsen av 1990-tallet var Alf Bøe, Munchmuseets direktør den gang, på leting etter finansielle støttespillere til utvidelsen av museets bygning på Tøyen. Under en reise i Japan ble Bøe introdusert for grunnleggeren av Idemitsu, som viste seg å være svært kunstinteressert, og med et stort engasjement for Edvard Munch.

• Det er fint å vite at våre bidrag gjennom årene har bidratt til å styrke utstillingsprogrammet og gjort det mulig for MUNCH å nå nytt publikum både i Norge og i utlandet. Med nye MUNCH ved Oslos sjøkant har Edvard Munchs kunst endelig fått den plassen den fortjener. Her har MUNCH som mål å gi muligheter for helt nye kulturopplevelser og perspektiver. På vegne av våre ansatte og samarbeidspartnere setter vi pris på muligheten til å bli inspirert av en av Norges største kunstnere. Å kunne bidra til å bevare vår kulturarv er et privilegium vi er takknemlige for, sier Yuki Ikeda, administrerende direktør i INPEX Idemitsu Norge.

• Vi er stolte over at det nye selskapet, INPEX Idemitsu Norge viderefører det lange og gode partnerskapet. Dette bidrar til at vi kan opprettholde et høyt aktivitetsnivå, og et kunstprogram som vil komme både byens innbyggere og tilreisende til gode. Vi ser stort frem til å jobbe sammen i årene som kommer, sier Tone Hansen, direktør ved MUNCH.

INPEX Idemitsu Norge er en del av INPEX corporation, Japans største lete- og produksjonsselskap. Selskapet startet aktiviteten sin i Norge i 1989 under Idemitsu-navnet, men i fjor ble INPEX Norge og Idemitsu Petroleum Norge (IPN) til INPEX Idemitsu Norge etter at INPEX kjøpte aksjemajoriteten i IPNs japanske eierselskap.

22. oktober 2021 åpnet MUNCH i en helt ny bygning ved Oslos sjøkant. Museet rommer den rikholdige gaven Edvard Munch (1863-1944) testamenterte til Oslo by, bestående av flere enn 26 000 kunstverk, i tillegg til litterære dagbøker og skrifter. Dette er verdens største samling av Edvard Munchs verk. MUNCH er således blant de største museene i verden viet en enkeltkunstner.

MUNCH forvalter også samlinger gitt til Oslo by av Rolf Stenersen, Amaldus Nielsen og Ludvig Ravensberg. Gjennom satsingen på samtidskunst vil vi også vise Edvard Munchs vedvarende innflytelse i hans egen samtid, så vel som på dagens generasjon kunstnere.

Museet vil inspirere alle til å komme tett på Edvard Munchs kunst. Besøkende vil til enhver tid oppleve høydepunktene i Edvard Munchs kunstnerskap, parallelt med skiftende utstillinger med andre kunstnere. Fra sin beliggenhet i Bjørvika, med enestående utsikt over Oslofjorden, vil museet tilby et bredt program av kunst- og kulturopplevelser i 13 etasjer.

Selena Sefany

Pressekontakt Senior Communications Advisor +4794280229