Idemitsu ga støtte til konserveringen av Madonna som fikk omfattende skader etter ranet i 2004. Foto: Munchmuseet

FØRSTE HOVEDSPONSOR PÅ PLASS I NYE MUNCHMUSEET

I dag signeres en ny sponsoravtale mellom Idemitsu Petroleum Norge AS og Munchmuseet. Avtalen strekker seg over 5 år og har en samlet verdi på 10 millioner. Idemitsu har vært sponsorpartner for Munchmuseet i snart 30 år.

- Samarbeidet med Idemitsu har vært svært verdifullt. Det at de nå blir med videre bidrar til at vi kan opprettholde et høyt aktivitetsnivå i det nye det museet med et kunstprogram som vil komme byens innbyggere og et internasjonalt besøkende til gode, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet. Vi er stolte over og glade for at Idemitsu har valgt å være med oss til Bjørvika.

Idemitsu Petroleum Norge AS er datterselskap av Idemitsu Group, et av Japans største energiselskap med 100 datterselskap og 9 100 ansatte verden over. Idemitsu Petroleum Norge har vært til stede på norsk kontinentalsokkel i 30 år og er kjent for sin kunstinteresse og sitt betydelige samfunnsansvar.

Selskapet har lang historie som sponsor av Munchmuseet , og det hele startet litt tilfeldig. På begynnelsen av 1990-tallet var museets tidligere direktør, Alf Bøe, på leting etter finansielle støttespillere til utvidelsen av museets bygning på Tøyen. Under en reise i Japan ble Bøe introdusert for Idemitsu, og årsaken til at de fattet interesse for hans henvendelse må ses i lys av selskapets egen historie.

Selskapets grunnlegger, Sazo Idemitsu, var svært kunstinteressert. Han etterlot seg en omfattende kunstsamling som kan sees i vårt museum i Tokyo, Idemitsu Museum of Arts. På mange måter kan man si at koblingen mellom selskapet og kunsten har blitt vår identitet. Nettopp derfor er vi veldig stolte av å kunne fortsette vår støtte til Munchmuseet. Ikke bare er museet et viktig kulturelt møtepunkt for Oslos befolkning, men kunsten tiltrekker seg jo publikum fra alle verdenshjørner. Vi gleder oss til å følge museet til deres nye hjem i Bjørvika der Munchs fantastiske verker kommer til å begeistre stadig nye målgrupper, sier Hiroshi Arikawa direktør Idemitsu Norge.

I 1991 bidro konsernet med ca. 57 mill kroner til nytt påbygg og rehabilitering av museet på Tøyen. Idemitsu Petroleum Norge har senere bidratt med fire millioner kroner til konservering av maleriene av Skrik og Madonna og gikk i 2010 inn med nye fire millioner for å styrke utstillingsprogrammet frem mot jubileumsåret 2013. I perioden 2013 til 2017 bidro Idemitsu med 10 millioner kroner til museet. Dette bidraget har gjort det mulig for museet å realisere et ambisøst kunstprogram som har gitt publikum til å bli bedre kjent med Edvard Munch gjennom kunstnermøter som VanGogh, Jasper Johns og Mapplethorpe.

-At et selskap fra Japan har støttet Munchmuseet i 30 år sier noe om styrken i Munch kunst, men også noe om Munchs posisjon i verden. Samarbeidet mellom Munchmuseet og Idemitsu viser at kjærlighet til kunst er en kraft som binder verden sammen. Det nye Munchmuseet i Bjørvika åpner for at Oslo blir et virkelig kraftsentrum i kunstverden, og jeg er takknemlig og stolt av at Idemitsu blir med videre, sier Rina Mariann Hansen, byråd for kultur, idrett og frivillighet.

Det er en viktig misjon å dele Munchs kunst med publikum fra hele verden. Jeg er glad for at Idemitsu er med å gjøre det mulig for oss.

Samarbeidet vil i første omgang bidra til å styrke kunstprogrammet ved museet samt synliggjøre Edvard Munch og Munchmuseet på en norsk og internasjonal kunstarena gjennom ulike aktiviteter.

Edvard Munchs kunst er Norges viktigste bidrag til verdens kunsthistorie. Som forvalter av majoriteten av Munchs arbeider, har Munchmuseet et unikt utgangspunkt som kunst- og kulturformidler i nasjonal og internasjonal sammenheng. Munchmuseet inkluderer også Stenersen-samlingen.

Museets oppgave er å forvalte samlingene gjennom bevaring, forskning og formidling.

Selena Sefany

Pressekontakt Senior Communications Advisor +4794280229