Illustrasjonsbilde: Mondelez x Biscoff coming 2025

Nyhet -

Mondelēz International og Lotus Bakeries slår seg sammen for å utvide Biscoff-merket® i India og skape co-branded sjokoladeinnovasjoner i viktige markeder

• Mondelēz skal produsere, markedsføre, distribuere og selge Lotus Biscoff® merkevaren i India, og betydelig utvide sin tilstedeværelse i det indiske kjeks- markedet
  • Selskapene skal utvikle co-branded sjokoladeinnovasjoner som kombinerer Biscoff® med Cadbury, Milka og andre viktige merker i Europa, med mulighet til å ekspandere globalt

CHICAGO og LEMBEKE (Belgia), 13. juni 2024 – Mondelēz International (Nasdaq: MDLZ) og Lotus Bakeries (Euronext: LOTB) kunngjorde i dag et strategisk partnerskap med mål om utvidelse og vekst av Lotus Biscoff-kakemerket® i India, og for å utvikle spennende nye sjokoladeprodukter som kombinerer den unike, karamelliserte, knasende Biscoff-smaken® og teksturen med Mondelēz sine ikoniske Cadbury, Milka og andre sjokolademerker i Europa, med mulighet til å ekspandere globalt. Dette partnerskapet gir nye muligheter for begge selskapene til å akselerere sine vekstambisjoner i de attraktive kjeks- og sjokoladekategoriene, med potensielle muligheter til å ekspandere i flere markeder og/eller tilstøtende segmenter.

Gjennom dette partnerskapet vil Mondelēz utnytte sitt omfattende distribusjonsnettverk og lokale markedstilstedeværelse for å produsere, markedsføre, distribuere og selge Biscoff-kjeks® i India. Lotus Bakeries har som mål å oppnå betydelig synlighet og salgsvekst i dette markedet med høyt potensial, mens Mondelēz vil bygge videre på sin allerede sterke tilstedeværelse i både tradisjonell og moderne handel for å utvide utvalget av kjeks i områder med høy etterspørsel.

I tillegg til å sørge for vekst for Biscoff® i India, vil de to selskapene jobbe sammen for å utvikle og markedsføre co-branded sjokoladeprodukter i andre markeder også. Selv om man fortsatt er i tidlig fase av utviklingen av spesifikke formater, har selskapene som mål om å lansere nye produktinnovasjoner innenfor sjokoladekategorien som vil overraske og tilfredsstille forbrukerene. De første co-brandede produktene forventes å lanseres tidlig i 2025, med Cadbury og Biscoff® i Storbritannia, samt Milka og Biscoff® i Europa.

"Vi ser frem til å samarbeide med Lotus Bakeries for å utvide Biscoff-merkevaren® i India, hvor den allerede har en lojal tilhengerskare blant viktige forbrukersegmenter, " sa Dirk Van de Put, styreformann og konsernsjef i Mondelez International. "Dette partnerskapet vil bidra til å sette fart på vår strategiske satsing innenfor kjeks-kategorien ved at vi lanserer en premium merkevare, som kunder i mange markeder allerede elsker, til et enda større publikum. Samtidig ser vi frem til å utvikle nye, innovative sjokoladesmaker- og formater i Europa, noe som vil styrke forbrukernes eksisterende lojalitet til våre to selskapers ikoniske merkevarer."

"Vi er begeistret over å samarbeide med verdens ledende bakevareaktør, Mondelēz International, og vi er takknemlige for at de har tro på vårt Biscoff-merke®," sa Jan Boone, administrerende direktør, Lotus Bakeries. – Vi ser frem til å bygge videre på deres kommersielle kompetanse og markedsspesifikke kunnskap, samt tilstedeværelsen i India, og vi mener at det nå er riktig tidspunkt for å utvide distribusjonen vår i dette voksende markedet. I tillegg er vi glade for å tilføre Biscoff-merket® vårt til et av verdens ledende sjokoladeselskaper. Våre deilige smaker utfyller hverandre perfekt, og vi er sikre på at vår felles forpliktelse til innovasjon og kvalitet vil glede kunder og forbrukere."

Mondelēz International, Inc. (Nasdaq: MDLZ) gir folk mulighet til å spise snacks i over 150 land rundt om i verden. Med en nettoomsetning i 2023 på omtrent 36 milliarder dollar, leder MDLZ fremtiden for snacking med ikoniske globale og lokale merker som Oreo, Ritz, LU, Clif Barog Tate's Bake Shop-kjeks og bakt snacks, samt Cadbury Dairy Milk, Milka og Toblerone sjokolade. Mondelēz International er stolt medlem av Standard and Poor's 500, Nasdaq 100 og Dow Jones Sustainability Index. Besøk www.mondelezinternational.com eller følg selskapet på Twitter på www.twitter.com/MDLZ.

Om Lotus Bakeries
Lotus Bakeries, grunnlagt i 1932, opererer over hele verden i nytelses- og naturlig snacking- segmentet med merker som Lotus®, Biscoff®, nākd®, TREK,® BEAR®, Kiddylicious®, Peters Yard®, Dinosaurus®, Peijnenburg® og Annas®. Lotus Bakeries har hovedkontor i Belgia, og er et dynamisk og internasjonalt orientert selskap med produksjonsanlegg i Belgia, Nederland, Frankrike, Sverige, Sør-Afrika og USA. Et tredje produksjonsanlegg for Biscoff® er for tiden under bygging i Thailand og vil være i drift innen 2026. Den har 23 salgsorganisasjoner i Europa, Amerika, Asia og Australia. Lotus Bakeries samarbeider også med kommersielle partnere i omtrent femti land over hele verden. Lotus Bakeries har rundt 3.000 ansatte og oppnådde en omsetning på 1.063,0 millioner euro i 2023. Lotus Bakeries er notert på Euronext Brussel og inkludert i indeksene til STOXX Europe 600®, MSCI Developed Europe®, FTSE All-World® og BEL20®. Majoriteten av aksjene eies av Boone og Stevens-familien. Besøk www.lotusbakeries.com eller følg selskapet på LinkedIn.

Fremtidsrettede uttalelser

Denne pressemeldingen inneholder fremtidsrettede uttalelser. Ord og variasjoner av ord, for eksempel "vil", "kan", "forvente", "planlegge", "fortsette" og lignende uttrykk er ment å identifisere disse fremtidsrettede uttalelsene, inkludert, men ikke begrenset til, uttalelser om tro eller forventning og uttalelser om Mondelēz Internationals lederposisjon i snacking. Disse fremtidsrettede uttalelsene kan endres og iboende risikoer og usikkerheter, hvorav mange er utenfor Mondelēz Internationals kontroll, kan føre til at Mondelēz Internationals faktiske resultater eller utfall avviker vesentlig fra de som er anslått eller antatt i disse fremtidsrettede uttalelsene. Se også Mondelēz Internationals risikofaktorer, da de kan endres fra tid til annen, angitt i innleveringene til U.S. Securities and Exchange Commission, inkludert den siste innleverte årsrapporten på skjema 10-K og påfølgende kvartalsrapporter på skjema 10-Q. Det kan være andre faktorer som for øyeblikket ikke er kjent for Mondelēz International, eller som for øyeblikket ansees for å være uvesentlige, som kan føre til at Mondelēz Internationals faktiske resultater avviker vesentlig fra de som er anslått i noen av de fremtidsrettede uttalelsene selskapet kommer med. Mondelēz International fraskriver seg og forplikter seg ikke til å oppdatere eller revidere noen fremtidsrettede uttalelser i denne pressemeldingen, med unntak av det som kreves av gjeldende lov eller forskrift.