Ny direktør ved Rørosmuseet, Runa Finborud. Foto: privat.

Ny direktør på MiST/Rørosmuseet

Runa Finborud blir ny direktør på Rørosmuseet. Finborud kommer fra stillingen som rådgiver i avdeling for samfunnsutvikling i Innlandet fylkeskommune.

«Jeg er veldig motivert for jobben og har stor respekt for fagkompetansen ved Rørosmuseet som er bygd opp gjennom mange år. Jeg gleder meg til å bli en del av laget ved Rørosmuseet og i MIST. Jeg ser også fram til et godt samarbeid med aktører nasjonalt, regionalt og lokalt.» sier Runa Finborud.

Tidligere har Runa Finborud blant annet sittet som ordfører i Os kommune i åtte år. Hun har også ledet Verdensarvrådet for Røros bergstad og Circumferensen. Hun er i ferd med å ferdigstille en master i offentlig ledelse og styring ved Høgskolen i Innlandet, og er utdannet lærer fra før.

MiST/Rørosmuseet består i dag av nesten 30 ansatte fordelt på teknisk drift, formidling og verdensarv, kulturhistorisk avdeling og bygningsvernsenteret.

I den nye jobben vil hun jobbe med museets kjerneoppgaver, som er en god balanse mellom formidlingsansvaret, samlingsforvaltningen og behovet for forskning og kunnskapsutvikling. Runa Finborud vil jobbe godt med alle de faglige ressursene på museet, og med eksterne interessenter som departementer, Riksantikvaren, eierstiftelser, kommuner, verdensarvrådet og aktører i lokalsamfunnet. Hun vil også jobbe videre med utvikling av Malmplassen.

Kontaktpersoner:

Runa Finborud, runfin@innlandetfylke.no, tlf. +47 91 59 94 78
Karen Espelund, karen.espelund@mist.no, tlf. +47 90 66 31 35

Regions

Museene i Sør-Trøndelag AS (MiST) er en av landets største kulturinstitusjoner, og består av 12 museer og 32 besøkssteder.

Rørosmuseet ble etablert i 1930, under navnet Røros Museumsforening. Museets faglige ansvarsområder er bergverkshistorie, bygningsvern, sørsamisk kulturhistorie, naturhistorie og Verdensarven Røros bergstad og Circumferensen.

Museet ivaretar om lag 80 bygninger, hvorav 54 er fredet. I tillegg forvalter museet 4,5 kvadratkilometer industrielt kulturlandskap med bygninger og eiendommer etter Røros Kobberverk, hvorav mesteparten er fredet.

Rørosmuseet har om lag 12 000 gjenstander og 70 000 foto i sine samlinger. Rørosmuseet har omtrent 70 000 besøkende årlig, fordelt på besøksstedene Olavsgruva, Smelthytta, Doktortjønna og Sleggveien. Eiendommer og samlinger eies av stiftelsen Rørosmuseet.

Kari Støre Gullichsen

Pressekontakt senior kommunikasjonsrådgiver 91897402

Museene i Sør-Trøndelag | MiST

Museene i Sør-Trøndelag er landets tredje største museumsorganisasjon og
samtidig den mest komplekse når det gjelder samlinger og formidlingsansvar med våre 12 museer og 32 besøkssteder.

Vi forteller historien, utfordrer samtida, preger framtida.

Museene i Sør-Trøndelag

Pb. 6289 Torgarden