Gå videre til innhold
Museumsdirektør Johan Börjesson ved Trondheim kunstmuseum har fått ny jobb i Stockholm

Pressemelding -

Museene i Sør-Trøndelag (MiST) konstituerer Ingrid Lunnan Nødseth som direktør for Trondheim kunstmuseum når Johan Börjesson går over i ny jobb i september. Hun vil lede museet i den siste delen av Börjessons åremål som går ut i mars 2026. Nødseth er fra før direktør for Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Administrerende direktør Karen Espelund i MiST uttrykker en stor takk til Johan Börjesson for den jobben han har gjort i sine ti år som museumsdirektør for Trondheim kunstmuseum.

Et kunstmuseum i sterk faglig utvikling

I tiden som direktør for Trondheim kunstmuseum har han ledet en faglig profesjonalisering av arbeidet ved museet, innrettet nye konservator- og samlingsforvalterstillinger og gjennomført et høyt profilert utstillingsprogram. Johan har vært en viktig bidragsyter i det nasjonale kunstmuseumsnettverket, og har også vært sentral i å gjøre Europas største kunstpris, Lorck Schives kunstpris, til det den er i dag.

Johan Börjesson har selv ønsket at hans neste jobb blir nærmere familien, etter ti år med pendling til Trondheim, og nå bød muligheten seg med en direktørstilling ved et anerkjente galleri i Stockholm.

– Jeg er stolt over det vi på Trondheim kunstmuseum har lykkes med de siste ti årene, særlig utviklingen av Lorck Schive Kunstpris og arbeidet frem mot et nytt museum for kunst og form, sier Johan Börjesson

Fortsetter det viktige arbeidet på begge museene

Ingrid Lunnan Nødseth har en doktorgrad i kunsthistorie fra Institutt for kunst og medievitenskap ved NTNU. Nødseth var avdelingsleder for samling og utstillinger ved Trondheim kunstmuseum før hun ble ansatt som museumsdirektør ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum ved nyttår 2023.

Karen Espelund uttrykker viktigheten av å sette inn en leder som allerede er kjent i organisasjonen i den relativt korte tiden som er igjen av åremålet. Begge museer står overfor store oppgaver framover, herunder videre arbeid med et nytt museum for kunst og form i Trondheim der de museumsfaglige vurderingene alltid må være sentrale.

Museene jobber med store utstillinger som Hannah Ryggen Triennale og Lorck Schives Kunstpris, prosjekter som flytting og konservering av samlingen på kunstindustrimuseet, oppfølging av Håkon Bleken-gaven, og selvfølgelig prosessen med nytt museum for kunst og form.

I denne perioden vil Ingrid Lunnan Nødseth fungere som museumsdirektør for både Trondheim kunstmuseum og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. For å sikre god utvikling og drift av begge museene vil vi tilføre nye ressurser for å styrke bemanningen i denne perioden.

– Jeg gleder meg til å fortsette med å løfte fram kunsthåndverket nasjonalt og internasjonalt, og samtidig jobbe med den flotte samlingen til Trondheim kunstmuseum, sier Ingrid Lunnan Nødseth.

Museene er inne i en organisasjonsprosess for å se på hva som vil være riktig organisering framover. Denne prosessen ledes overordnet av administrerende direktør i MIST, Karen Espelund, men vil sikre bred involvering av ansatte ved begge museene. Denne prosessen går som planlagt, og skjer uavhengig av denne endringen.

Karen Espelund

administrerende direktør, Museene i Sør-Trøndelag

karen.espelund@mist.no, tlf. 90 66 31 35

Ingrid Lunnan Nødseth

museumsdirektør, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Johan Börjesson

museumsdirektør, Trondheim kunstmuseum

Johan.borjesson@mist.no, tlf. 46 44 06 38

Regions

Museene i Sør-Trøndelag er landets tredje største museumsorganisasjon og samtidig den mest komplekse når det gjelder samlinger og formidlingsansvar med våre 12 museer og 32 besøkssteder.

Vi forteller historien, utfordrer samtida, preger framtida.

Kari Støre Gullichsen

Pressekontakt senior kommunikasjonsrådgiver 91897402

Museene i Sør-Trøndelag | MiST

Museene i Sør-Trøndelag er landets tredje største museumsorganisasjon og

Vi forteller historien, utfordrer samtida, preger framtida.

Museene i Sør-Trøndelag

Pb. 6289 Torgarden