Konseptbilen Cyberster GTS

MG feirer 100 år på Goodwood Festival

11. juli 2024

Goodwood, England

MG Feirer 100 år med stil på Goodwood Festival of Speed.
Høydepunkter:

• Festivalen åpner med Hertugen av Richmond som kjører bestefarens MG C-Type
  • MG Cyber GTS Concept vises for første gang
  • EXE181 EV landhastighetsrekordkonsept avduket
  • Central Feature feirer 100 år med bemerkelsesverdige MG-biler
  • Ny MG HS SUV avduket

MG har i dag markert sine første 100 år i med stor stil på Goodwood Festival of Speed. The Duke of Richmond åpnet Festival of Speed ved å lede en unik parade av gamle og nye MG forbi Goodwood House og deretter opp den berømte bakkestigningen.

Hertugen av Richmond kjørte sin bestefars ikoniske MG C-Type racerbil som konkurrerte på Brooklands Double 12 i 1931. Den nye MG Cyberster ble vist sammen med MGA Le Mans, MGC GTS Sebring og MG 6R4.

MGs dynamiske fremtid ble vist frem med en global debut på Festival of Speed; sportsbilen MG Cyber GTS Concept ble vist for første gang til publikum av Jozef Kaban, visepresident for MGs Global Design Center.

MG Cyber GTS Concept hyller MGC GTS Sebring, som sikret det høyeste MG-resultatet noensinne på det berømte 12-timersløpet i 1968 i prototypeklassen og som er en sentral del av MGs identitet som det typiske britiske sportsmerket. Bare seks eksempler ble laget, og bilen med kallenavnet "Mable" som ble pilotert av legendariske Paddy Hopkirk og Andrew Hedges.

MG-standen har også den fantastiske EXE181, et unikt stykke bilkunst fra MGs London-baserte designteam ledet av Carl Gotham.

EXE181 er inspirert av den originale MG EX181 som slo en rekke fartsrekorder i 1957, og igjen i 1959. MG sikret verdensrekorden i klasse F med en registrert hastighet på 395,31 km/t.

Det vellykkede EX181-forsøket, kjent som "Roaring Raindrop", understreket de fremragende egenskapene til en MG-produksjonsmotor. Denne motoren var en 1,5 liters MGA Twin Cam med Shorrock Supercharger og doble SU-forgassere, og motoren var i stand til å produsere 290 hk ved 7300 rpm.

Et nøkkelelement i EXE181 var å designe med formål og autentisitet. Aerodynamikken til EXE181 har en luftmotstandskoeffisient på 0,181, samt et moderne tilkoblet brukergrensesnitt i kabinen.

Jozef Kaban beskrev prosjektet som en unik mulighet til å hylle pionerånden til MG mens han utforsker fremtiden med en dramatisk tolkning av en potensiell EV-landhastighetsutfordrer som vil ha merkets karakteristiske åttekantlogo.

MG-feiringen fant også sted foran Goodwood House hvor Gerry Judahs vakre Festival of Speed Central Feature viser frem Cyberster sammen med en av dens mest berømte og elskede forgjengere, nemlig MGB. I typisk Goodwood-stil var det et oppsiktsvekkende fyrverkeri for å markere øyeblikket.

Den nye MG HS gjorde også sin globale debut på Goodwood. De helt nye HS-modellene (bensin og PHEV) understreker MGs forpliktelse til eksepsjonell brukerverdi, samtidig som de leverer et omfattende utvalg av nye funksjoner, økt kabinplass og forbedret stil; alt designet for å gjøre denne ettertraktede SUV-en til et enda mer overbevisende tilbud til forbrukerne.