Mester Grønn bransjevinner innen bærekraft.

Mester Grønn bransjevinner innen bærekraft.

Mester Grønn har vunnet to gjeve priser innen bærekraft; Norsk bærekraftbarometer i blomsterbransjen og Sustainable Brand Index for 2024. - Dette er en fantastisk anerkjennelse fra kundene og to seiere vi er veldig stolt av, sier en stolt adm. dir. i Mester Grønn, Erling Ølstad.

Stor anerkjennelse

– Vi som lever av naturen, har et ekstra ansvar for å beskytte og ta vare på den. Disse prisene er en anerkjennelse for den jobben mange i Mester Grønn gjør hver dag for å finne gode bærekraftige løsninger, sier en stolt adm. dir i Mester Grønn, Erling Ølstad.

– Det er veldig gledelig at det å ta både miljø og sosial bærekraft på alvor blir lagt merke til av kundene våre, og blir stadig viktigere for de valg kundene tar. Mester Grønn er pådriver for grønne innovasjoner i blomsterbransjen. Vi har blant annet i samarbeid med StoraEnso i Sverige utviklet et pappbrett som erstatning for plastbrett. Pappbrettet har 70% lavere CO2 utslipp enn dagens plastbrett og er nå lansert for blomsterbransjen i hele Europa. Mester Grønn har også i mange år hatt størst utvalg av Fairtrade-produkter i Norge og har gjennom dette arbeidet bidratt til helse, skolebygg, bibliotek, vannledninger og ikke minst utdanning i utviklingsland som f.eks Kenya. Så kundene hos oss får ikke bare vakre produkter med den beste kvaliteten, de får også en merverdi gjennom vårt bærekraft engjasjement som skaper ekstra glede, avslutter Ølstad.

Hva har vi fått til så langt

Vi har et mål om å sette et så lite fotavtrykk i naturen som mulig, og jobber hver dag med å finne bærekraftige løsninger.

De siste årene har vi bl.a. kuttet store mengder plast ved å:

1. Utvikle et plastfritt plantebrett laget av trefiber.
  2. Ta i bruk plantebaserte og komposterbare potter på flere produkter.
  3. Fase ut plastfolie (cellofan) og erstatte med gavepapir i 100% resirkulert kraftpapir.
  4. Utvikle et underlag i naturmaterialer til sorgbinderi som er 100% nedbrytbart.
  5. Fjerne glitter og dekorsnø med mikroplast fra våre produkter
  6. Innført bruk av gjenbruksseil og dermed redusert forbruket av svøpeplast med 30 tonn per år.

Norsk Bærekraftbarometer 2024

Mester Grønn ble kåret til landets mest bærekraftige blomsterkjede i Norsk Bærekraftbarometer 2024.

I 2024 har Norsk Bærekraftbarometer for femte gang målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted. Norsk Bærekraftbarometer er en del av forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer som i snart 30 år har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Mester Grønn rangert på topp i blomsterbransjen med en score på 67,9. Poengsummen er basert på intervjuer med 4690 personer, og disse har svart på spørsmål rundt miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft i bedrifter de er kunde hos.

Sustainable Brand Index 2024

VMester Grønn gikk også til topps i kategorien Hobby & Leisure i kåringen Sustainable Brand Index 2024. Det innebærer at kundene våre mener at vårt varemerke er det mest bærekraftige varemerke innen vår kategori. Undersøkelsen er basert på 13 000 intervjuer med norske forbrukere, og er den største uavhengige merkestudien om bærekraft. Den er basert på forbrukernes oppfatning av hvordan merkevarer oppfattes å prestere innen bærekraft

Mester Grønn er Norges største heleide blomsterkjede med 146 butikker fra Alta i nord til Kristiansand i sør. Vår visjon er å skape glede i alle hjem, Ved å tilby et stort utvalg av friske blomster hver dag gjennom hele året, forsøker vi å gjøre akkurat dette. Hos Mester Grønn treffer du mange blide medarbeidere, både i butikk og på telefon, som er klare til å hjelpe deg med tips og idéer, kjøp og bestillinger.

Anne Katrine Gangstad

Pressekontakt Innkjøpsdirektør +47 930 960 08